Sprawa dotyczy redukcji etatów, jakie zaplanowane są na najbliższy rok. Były obawy, że pracę straci ok. 20 przedszkolanek. Wynikałoby to z nowych zasad opłacania pobytu dziecka w przedszkolu, o czym mogli Państwo przeczytać w artykule pt. "Nasze drogie przedszkolaki", który ukazał się w jednym z poprzednich wydań Gazety Biłgorajskiej. Jednak po rozmowach dyrektorów placówek z burmistrzem Januszem Rosłanem, udało się wypracować kompromis, zgodnie z którym zmniejszona zostanie ilość zatrudnienia, ale w znacznie mniejszym zakresie. Dla przykładu w Przedszkolu Samorządowym Nr 2, znajdującym się na Al. 400-lecia w Biłgoraju, pracę stracą 4 osoby, w tym żaden nauczyciel mianowany. - Podczas rozmów burmistrz zapewnił, że dołoży nam nie na dwie, a na trzy godziny dodatkowe ponad podstawę programową, w związku z czym będę mogła ograniczyć redukcję etatów. Właśnie to chciałam uzyskać - powiedziała w rozmowie z Gazetą Biłgorajską Ewa Szabla, dyrektor Samorządowego Przedszkola Nr 2 w Biłgoraju.
Jednak sytuacja w biłgorajskich przedszkolach zaniepokoiła Prezesa Oddziału ZNP Grzegorza Dobrzyńskiego, jak również Przewodniczącego KM POiW NSZZ"S" Andrzeja Antolaka. Wystosowali oni pismo do Przewodniczącego Komisji Oświaty i Kultury przy Radzie Miasta Biłgoraj Mirosława Tujaka, prosząc o pilne zwołanie nadzwyczajnego posiedzenia Komisji Oświaty i Kultury celem wyjaśnienia kwestii dotyczących:
1) w jaki sposób JST Miasto Biłgoraj wywiązuje się z nałożonych na nią ustawowych zadań własnych związanych z prowadzeniem przedszkoli, oddziałów przedszkolnych przy szkołach oraz tzw. innych form wychowania przedszkolnego, czyli np. ognisk przedszkolnych, finansowanych z dochodów własnych;
2) ilości małych przedszkoli, które korzystają ze wsparcia środków unijnych;
3) ilości dzieci, które nie mogą skorzystać z możliwości pobytu w oddziałach przedszkolnych przy szkołach oraz tzw. innych form wychowania przedszkolnego, czyli np. ognisk przedszkolnych, z powodu braku miejsc;
4) wydatków przedszkoli z rachunku dochodów własnych w roku szkolnym 2009/2010, 2010/2011 ze szczególnym uwzględnieniem:
a) po stronie dochodów: opłaty stałej, opłaty za wyżywienie, innych dochodów,
b) po stronie wydatków: wydatków na wyżywienie, kosztów materialnych, zwrotu do budżetu,
c) liczby dzieci w poszczególnych przedszkolach, rocznych kosztów utrzymania 1 dziecka, miesięcznych kosztów utrzymania 1 dziecka;
5) deklaracji rodziców o ilości dodatkowych zajęć - opieki (ponad 5 godzin);
6) ewentualnej ilości n-li, pracowników administracji w przedszkolach, urzędników samorządowych zwolnionych z pracy, w związku z planowaną redukcją tzw. "godzinową";
7) projektów arkuszy organizacyjnych w przedszkolach;
8) zakresu obowiązków inspektor Anny Florkiewicz.
- Zgodnie z wnioskiem przedstawicieli Związków Zawodowych zamierzam zwołać Komisję Oświaty i Kultury, zapraszając do udziału Burmistrza Miasta i Przewodniczącego Rady, z prośbą o zajęcie stanowiska i wyjaśnienie kwestii zawartych w piśmie - podsumował przewodniczący Mirosław Tujak.
O wynikach tych rozmów poinformujemy po nadzwyczajnym posiedzeniu Komisji Kultury i Oświaty, które odbędzie się prawdopodobnie w najbliższą środę.