fot. archiwum
Zarząd Dróg Powiatowych w Biłgoraju opracował "Plan zimowego utrzymania dróg powiatowych na sezon 2011/2012". - Opracowanie ujmuje zagadnienia usuwania skutków zimy celem doprowadzenia do bezpiecznego wykorzystania dróg powiatowych - mówi Maria Góralska, dyrektor ZDP w Biłgoraju i dodaje: - Zimowe utrzymanie dróg ma na celu zabezpieczenie sprawnego funkcjonowania komunikacji publicznej oraz umożliwienie bezpiecznego dojazdu do szkół i pracy innymi środkami.
"Plan zimowego utrzymania dróg powiatowych na sezon 2011/2012" został zatwierdzony przez Zarząd Powiatu już 15 listopada br. Zgodnie z nim działania będą prowadzone na 558,620 km dróg i ulic powiatowych, w tym 64,361 km to odcinki do posypywania mieszanką piaskowo-solną w celu likwidacji gołoledzi.
Zimowe utrzymanie dróg będzie prowadzone w trzech standardach: IV, V i VI, przy czym
standard IV to drogi, które będą odśnieżane w pierwszej kolejności
standard V to drogi, na których możliwe jest zaleganie małej ilości śniegu, a
standard VI to pozostałe odcinki dróg.
- Akcja zimowa czynna w standardzie IV będzie prowadzona w pierwszej kolejności na 11,654 km odcinkach dróg tj. w miejscach niebezpiecznych, z tym, że standard ten dopuszcza przerwy w ruchu kołowym do 8 godzin. Akcja odśnieżania i zwalczania gołoledzi na drogach objętych standardem V będzie prowadzona sukcesywnie w miarę posiadanego sprzętu i środków finansowych (dopuszczalne przerwy w ruchu kołowym to 24 godz.), natomiast działania prowadzone na drogach objętych standardem VI będzie prowadzona sukcesywnie w miarę posiadanego sprzętu i środków finansowych - dodała dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Biłgoraju.
Niestety mieszkańcy powiatu muszą być przygotowani także na sytuację, w której przy dużych opadach śniegu i niskich temperaturach na wielu odcinkach prostych, płaskich i zalesionych jazda będzie odbywać się po ubitym śniegu.
Przygotowania do zimy rozpoczęły się jeszcze latem br. W sierpniu i wrześniu odbyły się przetargi na dostawę soli, piasku oraz nośników piaskarek i pługów. Do zimowego utrzymania dróg wykorzystanych będzie prawie 3 tys. ton mieszanki piaskowo-solnej o zawartości soli 40 i 20%. Zostanie także wykorzystany sprzęt w postaci: pługopiaskarek, pługów, ładowarek, a nawet koparek. Jednak jak zaznacza ZDP: - Służby drogowe mają zadanie łagodzenia skutków zimy na drogach, a nie całkowitą ich likwidację.