Marketing szeptany - co to jest?
Marketing szeptany, zwany również whisper marketing, word of mouth marketing uważany jest obecnie za jedną z najskuteczniejszych form reklamy. Ma na celu nagłośnić daną markę, usługę lub produkt, sprawić, że stanie się zauważana i rozpoznawalna. Celem tej formy promocji jest tworzenie pozytywnego RP, wytworzenie rozmów o produkcie lub usłudze, wywołanie miłych reakcji klientów, zachęcenie do udziału w dyskusjach na temat marki. Marketing plotki ma również generować organiczny ruch na stronie internetowej oraz umieszczać linki na potrzeby SEO. Marketing szeptany w sieci powinien być jak najbardziej naturalny, ma skłaniać do dyskusji na temat danego produktu czy usługi. Wielu potencjalnych klientów przed zakupem danej rzeczy, szuka opinii w sieci. I tu właśnie sprawdza się buzz marketing. Pozytywne opinie Google skłaniają do zakupów dużo lepiej niż typowe, płatne reklamy. Marketing plotki może być używany w opiniach o sklepie internetowym, komentarzach w portalach społecznościowych, wypowiedziach na forach i blogach tematycznych.
Jakie są rodzaje marketingu szeptanego?
Występują różne formy marketingu szeptanego w sieci. Główne z nich to:
- Evangelist marketing - polega na tworzeniu grup, forów czy kont, które mają skupiać fanów danej marki. Celem tej formy jest przywiązanie klientów do marki czy produkt;
- Trendsetting - w tej formie produkt zachwala znana osoba, celebryta. Klienci chętnie sięgają po produkty używane przez znane osoby, a marka staje się coraz bardziej rozpoznawalna;
- Community marketing - ta forma marketingu szeptanego skierowana jest do określonych grup, ma wąski zakres tematyczny;
- Brand blogging - skupia się na szczegółowym blogowaniu i publikowaniu wpisów dotyczących jednej marki;
- Cause marketing - polega na okazywaniu wsparcia różnym inicjatywom. A takie wsparcie świetnie wspomaga reklamę i czyni markę rozpoznawalną;
- Product seeding - w tej formie dużą rolę pełnią youtuberzy i blogerzy, którzy na swoich kanałach wspominają o danych produktach i namawiają do ich stosowania;
- Casual marketing - w tej formie kampania powinna towarzyszyć innej inicjatywie, musi dyskretnie, mało nachalnie zachęcać do zakupów. Są to np. konkursy w social mediach czy programy lojalnościowe marek.
W Polsce działają firmy, które należą do międzynarodowego stowarzyszenia marketingu szeptanego WOMMA, czyli Word of Mouth Marketing Association. Zajmują się kształtowaniem narzędzi oraz etycznych działań, zgodnych ze światowymi standardami marketingowymi w whisper marketingu.
Korzyści płynące z marketingu szeptanego
Dobrze prowadzony buzz marketing może przynieść ogromne korzyści. Jego celem jest stworzenie pozytywnego wizerunku marki, zyskanie wiarygodności i zdobycie większego zainteresowania. Celem marketingu szeptanego jest również rozprzestrzenienie informacji o promocjach, wzrost ruchu na stronie, a co za tym idzie większy zysk. Dużym plusem tej formy reklamy są niskie nakłady finansowe, a także możliwość dotarcia do sporej grupy użytkowników w jednym czasie.
Korzystając z tej formy, można stworzyć długofalowej relacje z klientami, zwiększyć konwersacje poprzez przekierowanie na stronę. O wszystkie działanie można dbać jedna osoba wyszkolona osoba, działanie wymagają stosunkowo niewielkiego nakładu pracy, a dostęp do forów czy portali nic nie kosztuje. W internecie działają firmy, zajmujące się tą formą promocji. Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę "opinie google kup", a pojawi się wiele ofert. Aby marketing szeptany był wiarygodny, trzeba zadbać o jak najbardziej autentyczne opinie, unikać pisania o samych zaletach, a raczej skupiać się na dyskusji, porównywaniach, komentarzach. Buzz marketing można zastosować w każdej branży, nadaje się do promocji niemal każdego produkty i usługi.
Marketing szeptany może być również wykorzystywany w pozycjonowaniu. Dzięki dużej liczbie odnośników do strony wzrasta widoczność Google. Trzeba jednak wiedzieć, że źle prowadzony może przynieść sporo szkody. Nieudolnie prowadzony buzz marketing może spowodować, że firma zostanie odebrana jako nieuczciwa, a prowadzone działania, zamiast przyciągnąć, odstraszą potencjalnych konsumentów.
Dobrze prowadzone działania związane z buzz marketingiem mogą znacząco poprawić ruch na stronie i zwiększyć grono klientów. Warto z nich korzystać, ale należy pamiętać, aby nie skupiać się tylko na samych pochwałach, a raczej dążyć do neutralności.
Opiniotwórcy
Adres firmy:
Al. Księcia Józefa Poniatowskiego 1, 03-901 Warszawa
Telefon:
+48 729 851 133
Strona WWW:
https://op