Na początku XXI wieku, tuż po reformie administracyjnej i utworzeniu 16 województw, droga krajowa nr 74 miała lukę pomiędzy Gorajcem a Szperówką w okolicy Szczebrzeszyna. Jedną z pierwszych inwestycji było uzupełnienie tej przerwy. Kolejną, budowa obwodnicy Frampola oraz modernizacja dalszego odcinka do Gorajca. W ciągu najbliższych lat, w ramach Programu budowy 100 obwodnic, całkowicie zmieni się połączenie Janowa Lubelskiego z Zamościem.
Pięć z siedmiu
W województwie lubelskim, w ramach realizacji Programu, zaplanowano siedem obwodnic. Pięć z nich powstanie w ciągu DK74: Janowa Lubelskiego, Dzwoli, Gorajca, Szczebrzeszyna oraz Zamościa. Dwie pozostałe to obwodnica Łukowa (DK63) oraz Łęcznej (DK82).
W efekcie, pomiędzy Janowem Lubelskim a Zamościem, powstanie ponad 42 km nowego przebiegu DK74 wyprowadzając ruch z miejscowości. Zmodernizowany zostanie także obecny przebieg pomiędzy Janowem Lubelskim i Frampolem oraz Gorajcem i Szczebrzeszynem. To łącznie blisko 20 km, a w efekcie powstanie wygodne i bezpieczne połącznie dwóch dróg ekspresowych: S19 w okolicy Janowa Lubelskiego oraz S17 na przedmieściach Zamościa. Kierowcy skorzystają z niego w 2029 r., po zakończeniu prac na ostatnich odcinkach. Łączny koszt realizacji tych wszystkich inwestycji wyniesie ok. 1,4 mld zł.
Rozbudowa i pierwsze obwodnice
W przyszłym roku GDDKiA planuje rozpocząć prace przy modernizacji obecnej DK74. Pierwszy przetarg, na realizację ponad 10-kilometrowego odcinka Gorajec - Szczebrzeszyn, został unieważniony po odrzuceniu wszystkich złożonych ofert. Obecnie trwa aktualizowanie dokumentacji i po podpisaniu przez Ministra Infrastruktury aneksu od Programu Inwestycji przetarg zostanie ogłoszony ponownie. GDDKiA przygotowuje się również do ogłoszenia przetargu na modernizację ponad 9 km DK74 pomiędzy Janowem Lubelskim i Frampolem wraz z budową blisko 3 km obwodnicy Dzwoli po nowym śladzie. Przetarg zostanie ogłoszony we wrześniu br. Prace na tych odcinkach zakończyłyby się w 2024 r. Na przełomie III i IV kw. br. zostanie również ogłoszony przetarg na budowę, w systemie Projektuj i buduj, obwodnicy Gorajca o długości niemal 7 km. Jej realizacja zakończyłaby się w 2027 r.
Kolejne obwodnice w przygotowaniu
W związku z procedurą wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, opracowywany jest raport oddziaływania na środowisko planowanej obwodnicy Janowa Lubelskiego. Dla dwóch kolejnych obwodnic, Szczebrzeszyna oraz Zamościa, przygotowywane jest Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe. Pierwotnie planowano włączenie pierwszej z tych obwodnic do obecnego przebiegu DK74 na wysokości Klemensowa, a także modernizację obecnej drogi krajowej do Zamościa. Jednak w trakcie prac nad dokumentacją projektanci zaproponowali bezpośrednie połączenie obwodnic. W efekcie powstałby odcinek o długości ok. 23 km, który ominąłby Szczebrzeszyn oraz wszystkie miejscowości i wioski wzdłuż obecnego przebiegu DK74 do Zamościa. Dlatego też zrezygnowano z planów rozbudowy obecnego przebiegu DK74 rozwiązując umowę na przygotowanie dokumentacji. Nowoprojektowany przebieg obu obwodnic włączyłby się do S17 na węźle Zamość Sitaniec. Już we wrześniu br. projektanci, podczas spotkań informacyjnych, przedstawią lokalnej społeczności proponowane rozwiązania.
Planowany termin zakończenia realizacji obwodnic Janowa Lubelskiego, Szczebrzeszyna i Zamościa to 2029 r. Wtedy też trasę pomiędzy Janowem Lubelskim i Zamościem, a także drogami ekspresowymi S19 i S7, przejedziemy drogą dostosowaną do parametrów klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) z bezpieczniejszymi niż obecnie skrzyżowaniami na których będzie włączał się ruch lokalny. Nawierzchnia drogi na całej długości będzie dostosowana do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś.