G11 i G12 - jakie są między nimi różnice?
Taryfa G11 oraz taryfa G12 dedykowane są klientom indywidualnym, pobierającym prąd w gospodarstwach domowych. Zamiennie nazywane są one taryfami jedno i dwustrefowymi. Pierwsza z nich cechuje się tym, że opłata za prąd naliczona jest według jednakowej stawki - niezależnie od tego, w jakim dniu i o jakiej godzinie zostanie pobrana energia elektryczna. W przypadku drugiej z taryf mamy do czynienia ze zmienną stawką za prąd. Wówczas cena energii uzależniona jest od chwili, w której została ona wykorzystana przez finalnego odbiorcę. Zazwyczaj dostawcy prądu w indywidualny sposób określają konkretne godziny, w których obowiązują niższe i wyższe stawki cenowe.
Nie tylko dostawca prądu
Jak więc widać, nie tylko dostawca prądu ma wpływ na finalną wysokość rachunków za pobór energii elektrycznej. Istotne znaczenie ma również to, którą z taryf dla klientów indywidualnych zdecyduje się wybrać dane gospodarstwo domowe. Najważniejsze z punktu widzenia płatnika będzie określenie pór dnia, w których pobierana jest największa ilość prądu oraz zestawienie ich ze stawkami opłat proponowanymi w ramach taryfy G12 u danego dostawcy. Pozwoli to określić, która ze stawek cenowych będzie generowała większe oszczędności dla gospodarstwa domowego. Najczęściej najtańsza energia elektryczna dostarczana jest między godziną 22:00 i 6:00, a także 13:00 i 15:00. Jeśli to właśnie wówczas przypada największy pobór mocy w Twoim domu, to taryfa dwustrefowa będzie dla Ciebie. W przeciwnym razie zdecyduj się na taryfę G11.
Co zrobić, by zmienić taryfę?
Oprócz G11 i G12 gospodarstwa domowe mogą korzystać z taryfy przedpłatowej, polegającej na opłacie planowanego zużycia energii "z góry", taryfy G12w z niższą stawką za prąd w weekendy oraz taryfy z gwarancją ceny, zapewniającej, że w trakcie trwania umowy ceny prądu nie wzrosną. Kwestia wyboru pakietu cen jest indywidualna i wymaga osobnej analizy dla każdego płatnika. Po zdecydowaniu się na określoną usługę należy zwrócić się z wnioskiem o zmianę taryfy do swojego dostawcy energii. W zależności od rodzaju zmian konieczne będą poprawki w pracy licznika, bądź jego całkowita wymiana. Najczęściej licznik wystarczy przeprogramować, gdy płatnik zdecyduje się na zmianę taryfy z G12 na G11. W odwrotnej sytuacji pracownik Operatora Systemu Dystrybucyjnego zostanie oddelegowany do wymiany licznika na nowy. Warto pamiętać, że zmiana taryfy opłat w ramach grupy G nie niesie za sobą żadnych opłat dla odbiorcy energii. Oznacza to, że dostawca nie wymaga od swojego klienta poniesienia dodatkowych kosztów finansowych - nawet, gdy chodzi o wymianę lub przeprogramowanie licznika.