W zaktualizowanym programie kolejowym wartość zadań, które mają zostać zrealizowane, sięga około 66,5 mld zł. Dzięki zmianie programu przebudowywanych zostanie w sumie 9 tys. km torów, a nie 8,5 tys. km, jak planowano wcześniej.
Według ministerstwa tylko w 2016 r. w ramach kolejowego programu ogłoszono ponad 300 przetargów.
Aktualizacja Krajowego Programu Kolejowego (KPK) "spłaszcza" rozłożenie nakładów w latach 2019 (o ok. 15 proc.) oraz 2020 (o ponad 20 proc.) w stosunku do pierwotnych założeń. Jak wyjaśnia resort, zmniejszenie poziomu wydatków w kluczowych latach realizacji KPK wynika z niewystarczającego potencjału wykonawców i pozwoli na uniknięcie ryzyka wzrostu cen materiałów.
W ramach KPK od listopada 2015 r. do kwietnia 2017 r. ogłoszono 559 przetargów wartych ponad 20 mld zł. W tym czasie podpisano 456 umów z wykonawcami.
Resort podkreślił, że dzięki uproszczeniu i przyspieszeniu procedur związanych z przygotowaniem i realizacją inwestycji, aktualizacji KPK oraz zmianie ustawy o transporcie kolejowym, PKP PLK mogą realizować ambitny program modernizacji infrastruktury.
Jak zaznaczyło ministerstwo, dla sprawnej realizacji inwestycji na kolei niezbędne było przywrócenie dialogu z branżą. "Głos branży w sprawie realizacji inwestycji jest dla nas bardzo cenny. To bardzo istotne, by wiedza, doświadczenie i propozycje fachowców w dziedzinie inwestycji kolejowych zostały wykorzystane i wysłuchane" ? powiedział cytowany w komunikacie minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.
Po to, by usprawnić realizację inwestycji i wyciągać wnioski z doświadczeń z wykonania dotychczasowych zadań, przywrócono regularne spotkania przedstawicieli sektora kolejowego w ramach Forum Inwestycyjnego. W wielu kwestiach udało się już wypracować kompromis oczekiwany przez rynek - poinformowano w komunikacie.
Forum Inwestycyjne zrzesza przedstawicieli PKP PLK SA, branży wykonawców inwestycji kolejowych i producentów materiałów, resortu infrastruktury oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Jego celem jest m.in. prowadzenie dialogu oraz wypracowywanie rozwiązań usprawniających proces inwestycyjny, w szczególności wzorów dokumentów (np. umów).
Źródło: Codzienny Serwis Informacyjny PAP
mp/