Ewa Kruk jest jedną z autorek programu edukacji finansowej ?Myślę, decyduję, działam ? finanse dla najmłodszych?. Stowarzyszenie rozpoczyna właśnie szkolenie dla nauczycieli, którzy wprowadzą program dofinansowany przez NBP do szkół podstawowych.
Są Państwo autorami programu "Myślę, decyduję, działam ? finanse dla najmłodszych" - edukacji finansowej dla dzieci. Już w klasach podstawowych warto mówić o finansach?
Ewa Kruk, dyrektor biura, członek zarządu Stowarzyszenie Krzewienia Edukacji Finansowej: Od blisko 20 lat zajmujemy się nie tylko edukacją, ale też bezpłatnym wsparciem i doradztwem dla osób nadmiernie zadłużonych w Ośrodkach Doradztwa Finansowego i Konsumenckiego. To właśnie te doświadczenia utwierdziły nas w przekonaniu, że edukację finansową należy zacząć na wczesnym etapie rozwoju dziecka, które funkcjonuje w swojej rodzinie oraz na rynku oferującym różnego rodzaju towary i usługi.
Umiejętność zarządzania pieniędzmi staje się więc we współczesnym świecie koniecznością, tym bardziej gdy jesteśmy otoczeni tak wieloma informacjami, a nie ma mamy ani odpowiednich umiejętności ani wiedzy żeby w sposób do końca świadomy podejmować osobiste decyzje o charakterze finansowym. Te decyzje często mają wpływ nie tylko na nas, ale też na życie naszych rodzin. Z tego powodu jesteśmy głęboko przekonani o potrzebie edukacji od małego dziecka poprzez naturalne włączanie go w świat finansów i udział w codziennych sytuacjach finansowych jak choćby zakupy w sklepie. W większości krajów europejskich z powodzeniem taką edukację się propaguje, włącza do podstawy programowej i prowadzi narodowe strategie na rzecz edukacji finansowej.
Co dzieci po tym programie będą wiedziały o finansach?
- Dzieci będą pracowały wokół ośmiu obszarów tematycznych: Pieniądze, Zarabianie pieniędzy, Gospodarstwo domowe, Przedsiębiorstwo, Sklep, Instytucje finansowe, Oszczędzanie i inwestowanie, Solidarność i wzajemna pomoc. Oprócz wiedzy teoretycznej skupionej wokół tych obszarów, dzieci poznają konkretne sytuacje i ćwiczenia finansowe ( w tym matematyczne, społeczne), które pozwolą im w sposób praktyczny doświadczyć wiedzy finansowej. Wiedza będzie wartościowa, gdy włączy się do niej kształtowanie postaw, świadomości i praktycznych umiejętności.
Jak podchodzić do edukacji finansowej, aby np. nie skupiać się zbyt na promowaniu konsumpcyjnego modelu życia?
- Wiedza finansowa powinna sprzyjać świadomości m.in. w zakresie tego, że każdy człowiek ma ograniczone środki finansowe i powinien tak zarządzać pieniędzmi, by nadmiernie się nie zadłużać. Konsumpcyjny model życia niestety często sprzyja nadmiernemu zadłużeniu. Jeśli więc dyskutujemy z dziećmi na wczesnym etapie o: zadłużeniu, kredytach, kampaniach promujących dany towar w celu osiągnięcia jak największej sprzedaży, to mam nadzieję że w przyszłości to dziecko będzie posiadało umiejętność dokonania oceny i podjęcia racjonalnej decyzji finansowej: czy zakup tego towaru jest potrzebny, czy rzeczywiście ta oferta jest atrakcyjna?
W programie zaplanowano m.in. "krytyczne czytanie tekstów" i rozwój postaw krytycznego myślenia nad spotykanymi na co dzień zjawiskami kultury finansowej. Co to oznacza w praktyce?
- Krytyczne czytanie tekstów i krytyczne myślenie zdaje się być obecnie koniecznością z uwagi na liczbę otaczających nas informacji w różnych środkach przekazu. Czy podejmiemy decyzję o zakupie telewizora marki X na podstawie opinii umieszczonych na stronie sklepu internetowego? Czy weźmiemy kredyt, tylko dlatego, że na plakacie jest napis ?Kredyt 0%?? Z pewnością czytanie, analiza informacji, umiejętność ich porównania jest dziś bardzo ważnym narzędziem służącym do podejmowania decyzji korzystnych dla naszego portfela.
Dziękuję za rozmowę.