Marszałek województwa dolnośląskiego Cezary Przybylski poinformował w czwartek na konferencji prasowej, że zarząd województwa wystąpił do rządu z prośbą o przekazanie 22 nieużywanych odcinków linii kolejowych. Jak mówił, samorząd województwa chciałby przywrócić na tych liniach pociągi pasażerskie oraz towarowe.
?Jeżeli nie przywrócimy na tych liniach transportu towarowego, to nasze miejscowości się zatkają, drogi będą degradowane, jest to wręcz wyzwanie cywilizacyjnie dla Dolnego Śląska, które jest dynamicznie rozwijającym się regionem? ? powiedział. ?Zależy nam też, aby ożywić turystycznie południe województwa, gdzie znajdują się uzdrowiska i góry?.
?Jesteśmy zdecydowani przejąć te linie? - dodał marszałek. ?Chcemy je wyremontować i ponownie wykorzystać. Mamy najlepszego w Polsce przewoźnika regionalnego - Koleje Dolnośląskie, który znakomicie się rozwija i tylko w 2017 roku przewiózł blisko 10 mln pasażerów. Ta liczba z roku na rok rośnie i to jest najlepszy dowód na to, że koleje powinny rozszerzać swoją ofertę, bo takie są oczekiwania i potrzeby mieszkańców. Są przez nich coraz chętniej wykorzystywanym środkiem transportu?.
Radny sejmiku dolnośląskiego Patryk Wild przypomniał, że 10 lat temu samorząd województwa przejął od państwa dwie linie kolejowe: Wrocław-Zakrzów-Trzebnica i Szklarska Poręba Górna-granica państwa, o łącznej długości 40 km. ?Doświadczenia są wyłącznie dobre, dajemy sobie radę z zarządzaniem, stan techniczny tych linii też jest dobry? ? mówił radny. ?Przyszedł czas na kolejny krok ? rozszerzenie dziesięciokrotnie linii kolejowych, którymi chce zarządzać samorząd województwa. Liczymy tu na dofinansowanie zewnętrzne, oczekujemy, że będziemy uczestniczyli w podziale środków z Funduszu Kolejowego?.
Wild tłumaczył, że 400 km torów, które chce przejąć i wyremontować samorząd, obsługuje 227 tys. Dolnoślązaków w 17 miastach, dziś pozbawionych dostępu do kolei pasażerskiej, choć kiedyś go miały. Dodał, że większość tych linii zlokalizowana jest na południu województwa, m.in. w obszarze wydobycia surowców skalnych.
?Wyremontowanie linii przyczyni się także do dalszego rozwoju potencjału turystycznego regionu. Linie zapewnią dojazd m.in. do Karkonoskiego Parku Narodowego czy Parku Narodowego Gór Stołowych, do Karpacza czy Złotoryi? ? powiedział radny sejmiku. ?Samorząd województwa jest w stanie obsługiwać transport kolejowy na tych liniach, dlatego, że zastosuje na nich innowacyjny, ultralekki tabor. To pozwoli nam za znacznie mniejsze pieniądze obsługiwać te linie. Do tego potrzeba będzie ok. 12 - 15 nowych pociągów tego typu?.
Źródło: UMWD