Ranking miał on na celu wyłonienie spośród 100 przedsiębiorstw oraz zakładów komunikacyjnych w Polsce tych najlepszych, mających istotny wpływ na rozwój regionów oraz poprawy jakości życia. Analizie poddane zostały zarówno kwestie techniczne, jak i finansowe. Pod uwagę brane były ponadto tzw. dane "miękkie", czyli współudział przedsiębiorstwa w życiu lokalnych społeczności, integracja z nimi, prowadzona polityka jakości oraz udział przedsiębiorstwa w pozyskiwaniu funduszy unijnych.
Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu uplasował się na trzecim miejscu. To o dwa miejsca lepiej niż w ubiegłym roku. Lepiej wypadły tylko Miejskie Zakłady Autobusowe Sp. z o.o. w Warszawie oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Sp. z o.o. w Tychach.
Więcej o rankingu: https://st
- Komunikacja miejska w Toruniu ciągle się rozwija, unowocześnia ? wszystko, by torunianie mogli dotrzeć w każdy zakątek miasta. Widać to szczególnie w rozwoju sieci tras związanym z rozbudową toruńskich osiedli, np. w ostatnim czasie z powstaniem tzw. osiedla JAR, zmianami infrastrukturalnymi, urbanistycznymi etc. Liczba przewożonych pasażerów stanowi dowód na to, jak ważnym i nieodłącznym elementem życia naszego miasta jest komunikacja miejska - rocznie korzysta z niej ponad 53 milionów osób ? mówi prezydent Torunia Michał Zaleski. ? Od czterech lat tramwaj kursuje na Bielany, miasto zrewitalizowało Dworzec Toruń Główny, a przy Dworcu Toruń Miasto i w alei Solidarności powstały węzły przesiadkowe. Modernizujemy przystanki i torowiska, unowocześniamy tabor, wprowadzamy rozwiązania poprawiające komfort i bezpieczeństwo podróżnych oraz dostępność komunikacji miejskiej dla osób niepełnosprawnych. Tablice elektroniczne na przystankach informują pasażerów, za ile minut nadjedzie tramwaj oczekiwanej linii, za bilety MZK, dzięki aplikacjom mobilnym, można wygodnie płacić przez telefon komórkowy, a dzięki wprowadzeniu biletów czasowych pasażerowie mogą się przesiadać bez dodatkowych opłat.
Komunikacyjne oblicze miasta zmieniły dwa duże, powiązane ze sobą projekty transportowe z dofinansowaniem unijnym: regionalny projekt ?Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego w Toruniu - BiT- City? oraz miejski projekt ?Rozwój sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu w latach 2007 - 2013?.
Obecnie realizowane są dwa kolejne projekty z grupy BiT City II: ?Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu ? BiT-City II? oraz ?Przebudowa układu torowo-drogowego w ul. Wały gen. Sikorskiego i al. Jana Pawła II wraz z budową pasa tramwajowo-autobusowego w Toruniu ? BiT City II?.
- Głównym zadaniem pierwszego z nich jest budowa nowej linii tramwajowej na tzw. osiedle Jar. Tramwaj pojedzie z centrum Szosą Chełmińską, skręci w Długą, Legionów, Polną, Ugory i Watzenrodego do nawrotu w ul. Strobanda. Rozpoczęcie robót budowlanych planuje się w drugiej połowie 2018 r. z zakończeniem w 2020 r. Oprócz tego projekt zakłada modernizację czterech torowisk wraz z siecią trakcyjną oraz zakup pięciu składów tramwajowych, trzech pojazdów technicznych i 20 niskoemisyjnych autobusów (hybrydowych lub elektrycznych). 14 z nich ? hybrydowych MAN-ów ? przyjedzie do Torunia już 31 października i 15 listopada br. (w partiach po 7 sztuk). Całkowita wartość projektu wynosi 400,4 mln złotych, a koszty kwalifikowalne 322,4 mln zł ? dodaje prezydent Zaleski.
Drugi duży projekt komunikacyjny obejmuje m.in. przebudowę placu Rapackiego, przebudowę istniejących torowisk tramwajowych wzdłuż ulic: Chopina, al. św. Jana Pawła II, Wały gen. Sikorskiego oraz Kraszewskiego i Czerwona Droga, a także budowę nowego odcinka torowiska łączącego pl. Artylerii Polskiej i pl. Niepodległości wraz z infrastrukturą towarzyszącą. W alei św. Jana Pawła II powstanie nowoczesny węzeł przesiadkowy, integrujący transport autobusowy z tramwajowym. Całkowity koszt projektu to ponad 72 mln zł, w tym ponad 36 mln zł dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Inwestycja jest realizowana w systemie ?zaprojektuj i wybuduj?.
To nie wszystko. W tym roku miasto za pośrednictwem MZK kupiło także 21 nowych autobusów niskoemisyjnych zasilanych olejem napędowym. Dostawy autobusów do Torunia odbędą się w trzech partiach (po 7 sztuk): pierwsza do 31 października, druga do 10 listopada, a trzecia do 20 listopada 2018 r. Warto wspomnieć, że jest to największy w historii toruńskiego MZK jednorazowy zakup autobusów sfinansowany przez miasto.
Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu powstał w 1990 r. z przekształcenia Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. Od 2012 r. funkcjonuje jako spółka miejska. Obecnie obsługuje:
5 linii tramwajowych dziennych o łącznej długości 49,2 km,
37 linii autobusowych dziennych o długości 486 km,
5 linii nocnych (3 autobusowe i 2 tramwajowe).
Dodatkowo podczas wakacji miejski przewoźnik obsługuje linię sezonową do kąpieliska w Kamionkach.