Kontrakt sygnowali wiceprezydent Grudziądza Marek Sikora oraz pełnomocnik firmy Volvo Cezary Kurkiewicz. W spotkaniu udział wzięła także Małgorzata Durda dyrektor Volvo Buses na Polskę i Naczelnik Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego Teresa Kleczewska.
Firma dostarczy do Grudziądza 7 pojazdów Volvo 7900 Electric Hybrid, które wyposażone będą m.in. w klimatyzację, system elektronicznej informacji pasażerskiej, system lokalizacji pojazdu, monitoring wizyjny, porty USB do ładowania smartfonów, bezprzewodowy Internet WiFi, czy system detekcji oraz gaszenia pożaru w komorze silnika i komorze niezależnego ogrzewania. Volvo wyposaży też miasto w 2 stacje szybkiego ładowania na trasie autobusów oraz 7 stacji wolnego ładowania w zajezdni.
- Do tej pory mieliśmy jedynie możliwość testowania tego typu pojazdów dziś podpisaliśmy umowę, dzięki której grudziądzka komunikacja miejska wzbogaci się o nowoczesne i ekologiczne autobusy oraz niezbędną do ich obsługi infrastrukturę. Dzięki temu, że pojazdy są dużo cichsze niż tradycyjne autobusy dużą różnicę odczują mieszkańcy osiedli, przez które będą kursować - mówił wiceprezydent Marek Sikora.
Hybrydy plug-in to jeden z trzech rodzajów zelektryfikowanych autobusów miejskich, które Volvo dostarcza do Polskich miast. Tym różnią się od tradycyjnych hybryd, że na większości trasy zasilane są wyłącznie energią elektryczną - niewielki silnik spalinowy pełni jedynie funkcję pomocniczą. Taki autobus przejechać może w trybie elektrycznym ok. 70 proc. trasy (w zależności od warunków, w jakich porusza się autobus), a doładowanie baterii odbywa się na przystankach końcowych i trwa jedynie 3-6 minut po tym czasie autobus może ruszać w trasę. Elektryczne hybrydy mogą też być ładowane przy pomocy funkcji plug-in np. nocą w zajezdni. Oba rozwiązania zostaną zastosowane w Grudziądzu.
- Elektryczne hybrydy (plug-in) zużywają o 60% mniej paliwa od autobusów z silnikiem diesla, a emisja dwutlenku węgla zostaje zredukowana aż o 75 do 90% Dla porównania tradycyjne hybrydy zużywają ok. 40% mniej paliwa i emitują 40-50% mniej szkodliwych substancji od autobusów spalinowych - mówi Małgorzata Durda.
Autobusy trafią do Grudziądza w ciągu 9 miesięcy od daty złożenia zamówienia - bezpośrednio z wrocławskiej fabryki firmy, gdzie projektowane są w całości przez polskich inżynierów i produkowane seryjnie od 2010 r.
Warto dodać, że zakup pojazdów i stacji ładowania jest częścią projektu współfinansowanego ze środków unijnych ?Budowa i przebudowa infrastruktury transportu publicznego wraz z zakupem taboru autobusowego?.