Przemysław Gorgol, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Władysław Ortyl, Marszałek Województwa Podkarpackiego podpisali 21 maja 2018 r. umowę na unijne dofinansowanie projektu ?Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej - PKA: Zakup taboru wraz z budową zaplecza technicznego".
Całkowita wartość inwestycji, która ma pomóc w zmianie oblicza transportu kolejowego w województwie podkarpackim, wyniesie ponad 287 milionów złotych, z czego blisko 117 milionów złotych pochodzić będzie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
"Polska, zamiast po prostu wydawać fundusze unijne, chce je mądrze inwestować. Trasy, na których pojawią się nowe pociągi, liczą około 160 kilometrów tylko w jedną stronę. To podobna odległość, jaka dzieli Rzeszów od Krakowa, Lublina, Kielc, a nawet Lwowa. Zatem to dowód, że nowe możliwości, które otrzymuje Podkarpacie dzięki inwestycji, mają szanse zmienić życie wielu mieszkańców regionu i ułatwić im dostęp do produktów, usług czy ofert, które dotąd były dla nich trudno osiągalne" - stwierdził obecny na uroczystości podpisania umowy Witold Słowik, Wiceminister Inwestycji i Rozwoju.
"Rozwój podkarpackiej kolei jest dla nas priorytetem. Mieszkańcy Podkarpacia chcą szybko i komfortowo podróżować pociągami. Olbrzymie przedsięwzięcie czyli Podmiejska Kolej Aglomeracyjna wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom. Dzięki temu projektowi podróżowanie pociągiem do Rzeszowa będzie konkurencją dla jazdy samochodem. Dzisiejsze podpisy to jeden z elementów tego projektu, który naprawdę zrewolucjonizuje podróżowanie koleją. Prawie 290 milionów złotych to tylko część tej poważnej inwestycji. Myślimy również o podobnych działaniach odleglejszych częściach Podkarpacia, w szczególności o Bieszczadach, by tam również mieszkańcy, ale także turyści mogli bez przeszkód podróżować koleją" - powiedział Władysław Ortyl, Marszałek Województwa Podkarpackiego.
Dzięki wsparciu UE województwo podkarpackie zakupi 10 pociągów (8 elektrycznych i 2 spalinowych) dedykowanych dla obsługi połączeń pasażerskich na obszarze Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego. Nowy tabor będzie kursował na trasach: - Rzeszów Główny - Dębica i Rzeszów Główny - Przeworsk; - Rzeszów Główny - Kolbuszowa oraz Rzeszów Główny - Port Lotniczy Rzeszów Jasionka (linia planowana); - Rzeszów Główny - Strzyżów n/Wisłokiem.
Zakupiony, dzięki dofinansowaniu UE, tabor będzie dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz osób o ograniczonej możliwości poruszania się i przeznaczony do obsługi połączeń pasażerskich na planowanych do zmodernizowania w województwie podkarpackim liniach kolejowych. Poza zakupem nowych pociągów, beneficjent zaplanował również szereg działań inwestycyjnych związanych z budową zaplecza technicznego dla rzeszowskiego taboru kolejowego, które powstawanie na stacji Rzeszów Staroniwa.
Inwestycja w podkarpacką kolej ma poprawić częstotliwość, skomunikowanie oraz punktualność połączeń kolejowych na obszarze Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego. Jej głównym celem jest poprawa jakości oferowanych usług, a w konsekwencji ułatwienie mobilności na terenie całej aglomeracji rzeszowskiej.
"Zadaniem projektu jest taki rozwój infrastruktury kolejowej w województwie podkarpackim, który zwiększy dostępność regionalnych ośrodków miejskich dla wszystkich mieszkańców Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego oraz jednocześnie przyczyni się do ograniczenia negatywnego wpływu transportu na środowisko" - przekonywał Przemysław Gorgol, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Źródło: MR
mp/