Tak przewiduje raport ?Paliwa alternatywne w komunikacji miejskiej?, opracowany przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) i Izbę Gospodarczą Komunikacji Miejskiej (IGKM). Z opracowania wynika, że w naszym kraju jeździ już około 350 autobusów miejskich na sprężony gaz ziemny (CNG) i 90 ? na prąd. Kolejne 180 takich pojazdów zostało już zamówionych.
Według Polskiego Funduszu Rozwoju w 2023 r. po polskich miastach ma się poruszać 1500 autobusów elektrycznych (ok. 13 proc. całego taboru w kraju). Na jednostki samorządu terytorialnego obowiązek rozwoju ekologicznego transportu nakłada Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Nakaz obejmuje około 80 gmin i powiatów o populacji przekraczającej 50 tys. mieszkańców. Wymagany udział autobusów zeroemisyjnych (elektrycznych) we flotach ma wynieść 5 proc. do 2021 r. i 30 proc. do 2028 r.
Jednak na razie, jak wynika z w/w raportu, tylko w około 40 proc. gmin i powiatów, które podlegają temu nakazowi, tabory przedsiębiorstw świadczących usługi komunikacji miejskiej wyposażone są w jakiekolwiek pojazdy napędzane paliwami alternatywnymi. W niektórych są to pojedyncze egzemplarze.
? Najbardziej popularnym paliwem alternatywnym w komunikacji miejskiej wciąż pozostaje sprężony gaz ziemny ? mówi Dorota Kacprzyk, prezes Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej. - Około 420 autobusów napędzanych CNG jest eksploatowanych lub w najbliższym czasie zostanie włączone do eksploatacji w dużych polskich miastach, co stanowi 3,5 proc. wszystkich zarejestrowanych w Polsce autobusów komunikacji miejskiej. Eksploatowanych lub w najbliższym czasie włączonych do eksploatacji autobusów elektrycznych jest około 190. To 1,5 proc. wszystkich zarejestrowanych w Polsce miejskich autobusów.
? Potencjalny popyt na autobusy zasilane paliwami alternatywnymi na przestrzeni najbliższych 10 lat szacowany jest nawet na poziomie 3,5 tys. pojazdów ? mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA. ? Największym zainteresowaniem rynku będą cieszyły się autobusy elektryczne, których liczba w okresie od 2018 do 2023 r. może wzrosnąć o około 1000-1500 sztuk.
Jednak, jak uważają autorzy raportu, z uwagi na wciąż wysoki koszt autobusów elektrycznych można się spodziewać, że znaczna część gmin będzie preferować zakup autobusów zasilanych CNG (mimo że założenia ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych preferują zakup e-busów). Popyt na nie w latach 2018-2023 oszacowano w raporcie na 800-1000 sztuk.
? Autobusy napędzane CNG będą najprawdopodobniej traktowane jako tańsza, niskoemisyjna alternatywa dla autobusów elektrycznych lub dywersyfikacja taboru. Rynek autobusów CNG największy potencjał rozwoju ma w mniejszych gminach i dłuższych trasach, np. podmiejskich. Zasięg autobusu na CNG wynosi 350-400 km, w porównaniu do odpowiedników zasilanych ON 600-900 km. Zasięg e-busów to obecnie 120?230 km ? mówi Dorota Kacprzyk, Prezes IGKM.
W przypadku budowy infrastruktury do tankowania CNG możliwe jest także udostępnienie jej - dla uzyskania efektu synergii - pozostałym flotom pojazdów komunalnych (np. śmieciarek) i klientom zewnętrznym. To też szansa dla CNG.
? Dobrą praktyką w tym zakresie jest warszawskie MPO, które we flocie 90 pojazdów użytkowych posiada 33 śmieciarki na CNG. Według przedsiębiorstwa koszt zakupu paliwa jest o 40 proc. niższy niż w przypadku pojazdów z silnikiem diesela. Tego typu pojazdy wpływają na ograniczenie smogu, a cichsza praca silnika na CNG jest bardziej przyjazna w zabudowie miejskiej ? uważa Maciej Mazur z PSPA.
System wsparcia dla pozostałych paliw alternatywnych, w tym CNG, jest w chwili obecnej mniej promowany niż elektromobilność. Jednak zdaniem ekspertów, ze względu na potencjalne koszty oraz zalety eksploatacyjne, rynek ten także będzie wzrastał, choć w mniejszym tempie niż autobusów elektrycznych. Stanie się tak m.in. dzięki zapowiadanej obniżce akcyzy na paliwa gazowe. Celem dla polskich samorządów powinno być więc ? przekonują autorzy raportu ? ?promowanie rozwiązań niskoemisyjnych ? wykorzystujących synergię pomiędzy elektromobilnoscią oraz gazomobilnoscią?.
jmk/
Źródło: PSPA