Trasa Via Carpatia ma łączyć kraje bałtyckie, wschodnią Polskę (od granicy z Litwą w Budzisku do Podkarpacia), Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję. Jej polską częścią będzie w większości - od Białegostoku przez Lublin, Rzeszów do granicy ze Słowacją w Barwinku - trasa ekspresowa S19. Na razie są gotowe nieliczne i krótkie jej fragmenty: od Rzeszowa do Sokołowa Małopolskiego, a także zachodnia obwodnica Lublina.
Rusza jednak już budowa kolejnych odcinków, na razie między Lublinem a Rzeszowem. 28 lutego Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowy z wykonawcami na budowę trzech odcinków S19, między Lublinem a Kraśnikiem, o łącznej długości 42 km. Będą one kosztować 1,13 mld zł, a ich budowa ma zakończyć się w 2021 r.
Wcześniej, w październiku zeszłego roku, GDDKiA podpisała kontrakty z wykonawcami na budowę trzech innych odcinków S19, od Kraśnika do węzła Lasy Janowskie (łączna długość ok. 33 km, wartość robót 722 mln zł). Trwają przetargi na budowę kolejnych fragmentów tej trasy ? od węzła Lasy Janowskie do Sokołowa Małopolskiego. Rozpoczęły się też przygotowania do budowy środkowej części S19, na północ od Lublina.
jmk/