S61 połączy drogę ekspresową numer 8 (Białystok-Warszawa-Łódź-Wrocław), zaczynając się w Ostrowi Mazowieckiej i kończąc na granicy Polski i Litwy w Budzisku. Będzie częścią trasy Via Baltica, która to będzie łączyć Polskę z krajami bałtyckimi, dochodząc aż do Tallina w Estonii (Via Baltica to najważniejsze połączenie drogowe krajów bałtyckich). Jako ważna międzynarodowa arteria powinna przyczynić się do rozwoju północno-zachodniej części Podlasia i wschodniej części Mazur (m.in. Łomży, Suwałk i Ełku), zapewniając im szybkie, wygodne połączenie drogowe z resztą kraju oraz z Litwą, Łotwą i Estonią.
20-kilometrowy odcinek z Ostrowii Mazowieckiej do Śniadowa, na który 30 stycznia podpisano umowę, zaprojektuje i wybuduje hiszpańskie konsorcjum RUBAU Polska i Construcciones Rubau SA Hiszpania. Inwestycja pochłonie za 479 mln zł i potrwa 3 lata. Nowa droga będzie mieć nawierzchnię betonową, dużo trwalszą i odporniejszą na zniszczenia od asfaltowej.
Budowa całej S61 jest już mocno zaawansowana. W jej ramach powstaje już obwodnica Suwałk, odcinek Suwałki-Budzisko i druga jezdnia obwodnicy Szczuczyna (zakończenie tych inwestycji planowane jest w latach 2019-2020).
W październiku 2017 r. podpisane zostały umowy z wykonawcami na projekt i budowę odcinków Kolno - Stawiski oraz Stawiski ? Szczuczyn o długości 34,4 km (ich oddanie do ruchu przewiduje się w III kwartale 2020 r.). Zaś w grudniu zeszłego roku zawarty został kontrakt z wykonawcą na część obwodnicy Łomży (Łomża Południe - Łomża Zachód, planowany termin ukończenia to III kwartał 2020 r.). Podpisanie umów na pozostałe odcinki S61 - od Śniadowa do węzła Łomża Południe oraz Łomża Zachód ? Kolno - zapowiadane jest na I kwartał 2018 roku.
jmk/
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury