Jest to najtrudniejsze zadanie inwestycyjne realizowane na drodze ekspresowej S1. Rozpoczęcie prac budowlanych zaplanowano na 2019 r., a ich zakończenie na 2022 r. Na odcinek o długości 8,5 km będą składały się dwa tunele budowane metodą górniczą (o długości ok. 830 m pod masywem Barania i 980 m pod masywem Białożyński Groń).
W ramach inwestycji powstaną również estakady nad dolinami potoków górskich i drogi dojazdowe. Z uwagi na górski charakter trasy będzie ona przebiegała w znaczącej części na obiektach inżynierskich. Odcinek ?Obejścia Węgierskiej Górki" połączy zrealizowane już odcinki: Żywiec - Przybędza z odcinkiem Milówka - Szare.
Budowa obejścia Węgierskiej Górki posiada zapewnione dofinansowanie w ramach Programu Budowy
Dróg Krajowych na lata 2014-2020. Całkowity koszt inwestycji wyniesie ponad 1,5 mld zł.
Nie jest to jedyny odcinek S1, który jest lub będzie realizowany. W ramach PPBDK przewidziano m.in. budowę drugiej jezdni dla odcinka S1 Pyrzowice - Podwarpie o długości 9,7 km. Ponadto planowane jest dostosowanie odcinka drogi krajowej nr 1 pomiędzy Podwarpiem a Dąbrową Górniczą na długości 7,8 km do standardu S. Obie inwestycje mają być zrealizowane do końca 2021 r. Kluczowy i najbardziej kosztowny odcinek S1 Kosztowy - Bielsko-Biała (w. Suchy Potok) będzie miał całkowicie nowy przebieg. Ogłoszenie przetargu o wartości ponad 3 mld zł zaplanowano w 2019 r.
Minister Adamczyk wyraził uznanie dla strony słowackiej, że w 2017 r. z sukcesem udało się ukończyć bardzo trudny terenowo fragment autostrady D3, który stanowi bezpośrednie przedłużenie polskiej drogi ekspresowej S1. Obecnie szlak transgraniczny S1-D3 jest otwarty bez ograniczeń.
Źródło: MIB
mp/