?W epoce powszechnego narzekania na szkołę, kiedy patrzę na moich nauczycieli i uczniów, widzę, że uczenie może bawić, cieszyć, dawać głęboką satysfakcję obu stronom tego procesu? - podkreśla Cezary Urban, dyrektor LO nr XIII w Szczecinie, które zwyciężyło zarówno w tegorocznym rankingu, jak i w klasyfikacji 20-lecia. ?Sukcesu uczniów nie byłoby bez znakomitych nauczycieli. W naszej szkole skład osobowy jest od lat stabilny, większość zespołu pracuje tu od 5-10 lat. To ludzie, którzy świadomie wybrali zawód nauczyciela, wiedząc, że ani status społeczny zawodu, ani wynagrodzenie nie jest wysokie? ? dodaje.
Dla Walentego Szarka, dyrektora zwycięskiego technikum, pierwszym filarem sukcesu było stworzenie i utrzymanie jak najlepszej atmosfery, zarówno wśród kadry, jak i wśród młodzieży.
?Kolejne filary to dbałość o jak najbardziej efektywne wykorzystanie każdej jednostki lekcyjnej (dosłownie!), możliwie jak najwyższa frekwencja uczniów na lekcjach? ? mówi Szarek. ?Szczególną rolę nadałem wychowawcom każdego oddziału: to wychowawca jest koordynatorem procesu dydaktycznego w swojej klasie, który na bieżąco reaguje na wszystkie zjawiska? ? wyjaśnia.
W tegorocznym badaniu wzięto pod uwagę dane 2195 liceów ogólnokształcących i 1744 techników, które spełniły tzw. kryterium wejścia: maturę w maju 2017 r. zdawało w nich minimum 12 maturzystów, a wyniki średnie z języka polskiego i matematyki, zdawanych obowiązkowo, były nie niższe niż 0,75 średniej krajowej.
Kryteria brane pod uwagę to sukcesy w olimpiadach, wyniki matury z przedmiotów obowiązkowych oraz wyniki matury z przedmiotów dodatkowych. W przypadku liceów uwzględnione zostały również osiągnięcia w olimpiadach międzynarodowych, a przy technikach ? wyniki egzaminu zawodowego.
Wszystkie rankingi, obejmujące łącznie ponad 1500 najlepszych szkół ponadgimnazjalnych w Polsce, opublikowane zostały na portalu edukacyjnym: http://www.licea.perspektywy.pl, http://www.technika.perspektywy.pl.
Źródło: ?Perspektywy?
aba/