Trasa rowerowa wzdłuż Bałtyku to część unijnego projektu EuroVelo, zakładającego stworzenie sieci dwunastu wysokiej jakości międzynarodowych tras rowerowych o łącznej długości ponad 60 tys. km, z czego przez Polskę będą biec odcinki pięciu z nich (m.in. Szlak Bursztynowy R-9 i Szlak Rowerowy wokół Bałtyku ? R-10).
Dotychczas zbudowano 22 tys. km tych tras (oddano już m.in. do użytku, jako pierwszy kompletny, szlak nr 12 - rowerową Obwodnicę Morza Północnego o długości 5932 km, przebiegającą przez 7 krajów: Belgię, Holandię, Wielką Brytanię, Danię, Szwecję, Norwegię, Niemcy).
Szlaki te - wyznaczane i budowane według jednolitych kryteriów technicznych - mają sprzyjać rozwojowi turystyki rowerowej na całym kontynencie. Budowane są w oparciu o już istniejącą sieć lokalnych ścieżek i dróg, łącząc je w jeden system. Sieć ma połączyć duże miasta i atrakcyjne tereny turystyczne wszystkich krajów Europy. Autorem projektu jest Europejska Federacja Cyklistów, a patronat nad nim objęła Komisja Europejska.
Trasa rowerowa wokół Bałtyku to szlak R-10 o łącznej długości 7,9 tys. km. Połączy on najważniejsze nadbałtyckie miasta: Gdańsk, Kaliningrad, Kłajpedę, Rygę, Tallinn, Sankt Petersburg, Helsinki, Vaasa, Oulu, Sundsvall, Sztokholm, Ystad, Malmö, Kopenhagę, Odense i Rostock. Polski odcinek szlaku będzie przebiegać przez tereny województw zachodniopomorskiego, pomorskiego i warmińsko-mazurskiego.
Na jego trasie znajdą się m.in. Świnoujście, Międzyzdroje, Kołobrzeg, Mielno, Darłowo, Ustka, Łeba, Władysławowo, Gdynia, Sopot, Gdańsk, Elbląg, Frombork i Braniewo. Polska część szlaku jest już częściowo gotowa (m.in. w okolicach Kołobrzegu), a kolejne odcinki są w budowie lub planach.
Teraz jego tworzenie powinno przyspieszyć. W związku z tym, że wiceminister rozwoju Adam Hamryszczak podpisał właśnie, w imieniu instytucji zarządzającej unijnym programem Interreg Południowy Bałtyk 2014-2020, projekt porozumienia z regionem stołecznym Brukseli (Bruxelles-capitale). W programie Południowy Bałtyk uczestniczą instytucje z nadmorskich regionów Niemiec, Danii, Szwecji, Litwy i Polski.
Porozumienie z regionem stołecznym Brukseli wiąże się z tym, że główną siedzibę w nim ma Europejska Federacja Cyklistów, która jest autorem EuroVelo i uczestniczy w projekcie, polegającym na tworzeniu, promowaniu i rozwoju trasy rowerowej wokół Bałtyku. Dzięki podpisanemu w tym tygodniu porozumieniu federacja będzie mogła sięgnąć po środki na ten cel z unijnego programu Interreg Południowy Bałtyk 2014-2020.
Projekt, oprócz opracowania dokumentacji i prac budowlanych, obejmie m.in. stworzenie bazy atrakcji turystycznych oraz produktów i usług rowerowych oferowanych na trasie. Powstaną także punkty informacji turystycznej. Uczestniczący w projekcie partnerzy opracują razem strategię zrównoważonego rozwoju szlaku oraz będą wspólnie promować trasę.
- Bogate doświadczenie partnera projektu ? Europejskiej Federacji Cyklistów ? będzie szczególnie przydatne przy działaniach promujących i rozwijających Trasę Rowerową Morza Bałtyckiego ? powiedział wiceminister rozwoju Adam Hamryszczak.
Europejska Federacja Cyklistów jest organizacją non-profit, zrzeszającą 78 członków w 42 krajach i będącą właścicielem marki EuroVelo. W projekcie zapewni metodologię i szkolenia niezbędne do wytyczenia Trasy Rowerowej Morza Bałtyckiego. Stworzy również międzynarodową stronę internetową trasy i będzie promować trasę na poziomie europejskim.
jmk/
Źródło: EuroVelo10.pl, Ministerstwo Rozwoju