Wcześniej, jesienią zeszłego, decyzję o budowie morskiego Portu Centralnego w Gdańsku (mającym powstać obok istniejącego już portu w tym mieście) podjął rząd. Ta decyzja ma pomóc naszemu największemu portowi w konkurencji z portami bałtyckimi w innych krajach, ale także z portami nad Morzem Północnym. Dziś jest bowiem tak, że bardzo duża część przewożonych drogą morską towarów, które Polska sprowadza z innych kontynentów lub je tam wysyła, jest ładowana na statki lub wyładowywana z nich w portach niemieckich czy holenderskich, np. w Rotterdamie.
Przyczyną takiego stanu rzeczy jest m.in. fakt, że te porty miały dotąd lepsze połączenia drogowe i kolejowe niż polskie. Od kilku lat nasze rodzime porty zaczynają im ?odbijać? część tych ładunków, a budowa Portu Centralnego w Gdańsku, wyposażonego w głębokowodne terminale, umożliwiające obsługę największych statków wchodzących na Morze Bałtyckie, ma wzmocnić ten trend.
Pierwsza część nowego portu ma być gotowa za pięć lat.
jmk/
Źródło: Rynekinfrastruktury.pl, Port Gdańsk