Fot. Fotolia
Inwestycja realizowana jest w ramach projektu "Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami", zapisanego w Krajowym Programie Kolejowym. Finansowanie przewidziano z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, a jego wartość to blisko 400 mln zł. Projekt podzielony został na etap I - część przejazdowa i etap II - budowa wiaduktów.
Przejazdy wyposażane będą w urządzenie zdalnej kontroli, co sprawia, że każda awaria urządzeń na przejeździe jest sygnalizowana u dyżurnego ruchu. Maszynista o ewentualnej usterce jest informowany poprzez wskazania tarcz ostrzegawczych przejazdowych. Na przejazdach instalowane są także urządzenia do monitoringu i rejestracji zdarzeń.
Na wybranych przejazdach wymieniona zostanie nawierzchnia torowa oraz nawierzchnia drogowa w rejonie przejazdu kolejowego. Zmodernizowanych zostanie m.in. 11 przejazdów na linii z Radomia do Łukowa, 10 przejazdów ma trasie Katowice - Legnica, po 6 na liniach Reda - Hel i Kraków Płaszów - Oświęcim, natomiast na trasie z Torunia do Malborka remont przejdzie 7 przejazdów. PKP PLK ogłosiły już przetargi na wykonanie projektu i robót. Projekt zaplanowany jest do realizacji w latach 2017- 2019.
Z kolei w ramach II etapu PKP PLK zastąpi 5 przejazdów kolejowo - drogowych wiaduktem i tunelami. Prace w ramach projektu planowane są na linii kolejowej na odcinku Siedlce - Terespol. Zaplanowana jest budowa tunelu w Warszawie Rembertowie i Warszawie Wesołej oraz dwóch tunelów w Sulejówku, a także budowa wiaduktu nad torami kolejowymi w ciągu ulicy Chełmżyńskiej, który ułatwi przejazd między Warszawą a Ząbkami.
Źródło: Codzienny Serwis Informacyjny PAP
mp/Kurier PAP