?Pojęcie innowacji ma wiele różnych znaczeń? ? stwierdza prof. dr hab. Stanisław Łobejko zwracając uwagę, że ta wieloznaczność wynika z różnic w podejściu do istoty innowacji oraz dyscypliny naukowej, w której jest stosowane np.: ekonomii, socjologii, prakseologii, teorii organizacji, psychologii, naukach przyrodniczych, technice.
Według definicji z encyklopedii PWN pojęcie innowacji pochodzi od łacińskiego słowa innovatio i oznacza ?nowości, rzeczy nowo wprowadzone: w gospodarce wdrażanie nowych technologii, tworzenie organizacji i instytucji?.
Władysław Kopaliński w ?Słowniku wyrazów obcych? innowację definiuje jako zmianę polegającą na wprowadzeniu czegoś nowego lub nowość rozumianą, jako rzecz nowo wprowadzaną.
Prof. Łobejko z SGH podkreśla jednak, że w praktyce gospodarczej takie szerokie ujęcie innowacji nie jest wystarczające. Lepsze jest wąskie ujęcie, zgodnie z którym za innowację uważamy tylko tę nowość, która na rynku pojawiła się po raz pierwszy i odniosła na nim sukces. W wąskim ujęciu to rynek decyduje więc o tym czy nowość stanie się innowacją ? od takiej konstatacji profesor zaczyna swój wykład ?Innowacyjność: moda czy konieczność?? w ramach Prasowej Akademii Pieniądza, projektu edukacyjnego realizowanego przez PAP we współpracy z NBP.
Innowacyjność to zjawisko cechujące ludzi, których umysły posiadają unikalną w świecie przyrody cechę kreatywności, czyli tworzenia czegoś nowego, czego jeszcze nie było. Przystępując do pracy nad nowym produktem innowator musi zapomnieć o istniejących obecnie produktach czy usługach, gdyż tylko wtedy jego umysł będzie w pełni twórczy. Dopóki będziemy się trzymać istniejącego rozwiązania trudno będzie nam wyobrazić sobie zupełnie nowe rozwiązanie.
Prof. Łobejko przypomina, że przez wiele lat innowacje i procesy innowacyjne były rozwijane wewnątrz przedsiębiorstwa i stanowiły ściśle chronioną tajemnicę. Zmianę przyniósł wiek XXI. Silna presja konkurencyjna i jednoczesny rozwój Internetu sprawiły, że przedsiębiorstwa zaczęły stosować model rozwoju we współpracy z otoczeniem, które jest traktowane, jako globalny mózg będący źródłem innowacji a także jako środowisko kreatorów nowych produktów i usług.
Zapraszamy dziennikarzy na kolejny wykład Prasowej Akademii Pieniądza. Warsztatowe spotkanie z prof. dr hab. Stanisławem Łobejką odbędzie się 14 października 2017 r. o godz. 10.00 w Centrum Prasowym PAP w Warszawie. Zapis tekstu wykładu zatytułowanego ?Innowacyjność: moda czy konieczność? dostępny jest w internecie pod adresem http://pap