Krzysztof Celiński, dyrektor branży Mobility Siemens, wyraził w czasie dyskusji satysfakcję z tego, że wiele miejscowości wraca obecnie do kolei. Zwrócił uwagę, że szereg projektów kolejowych ma charakter urbanistyczny, bądź z zakresu planowania przestrzennego. Wskazał na wielkie projekty typu Warszawski Węzeł Kolejowy, Łódź, czy Szczecin Dąbie.
W odpowiedzi na pytanie o ryzyko kumulacji robót, Celiński ocenił, że szansą może być dywersyfikacja, czyli "pamiętanie o tym, że zarówno na liście rezerwowej, jak i w projektach, które są aktualnie prowadzone, są projekty, które nie nawiązują do samej nawierzchni, czyli tłucznia, szyn i podkładów, a dotyczą technologii i innowacyjności".
Zauważył, że kolej tym różni się od dróg, że ma takie komponenty technologiczne jak: telekomunikacja, informatyka, energetyka - czyli linie przesyłowe, podstacje, prostowniki - w które są włączane różne gałęzie przemysłu i firmy produkcyjne, niekoniecznie te ?krytyczne?.
Niektóre z takich projektów nie wymagają pozwoleń na budowę i "nie wpadają w te wielkie ograniczenia" - podkreślił. Pozwala to na wykorzystywanie usług firm wykonawczych, które dziś wykonują różne obiekty przemysłowe. Celiński uważa, że w przypadku kumulacji zadań można z takich rozwiązań skorzystać.
Dyrektor Mobility Siemens przypomniał, że rośnie bezpieczeństwo w ruchu kolejowym, przy znacznym skróceniu czasu przejazdów. "Z Warszawy do Krakowa i Katowic uda nam się pokonać barierę dwóch godzin ? 1 godz. 59 min., z Warszawy do Poznania - 2 godz. 10 min., z Warszawy Wschodniej do Gdańska - 2 godz. 20 min., z Poznania do Szczecina Dąbia 1 godz. 35 min." ? wyliczał. Podkreślił, że samochodem trudno będzie pokonać takie odległości w podobnym czasie. Przypomniał, że to Siemens dostarcza urządzenia pokładowe do Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem, które znacząco powiększają bezpieczeństwo na kolei.
Celiński zaznaczył, że jest zwolennikiem kontynuowania prowadzonych już projektów także po roku 2020 i orędownikiem Kolei Dużych Prędkości. Nawiązał do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, który "musi być obsługiwany przez kolej szybszą niż konwencjonalna". Przypomniał, że budowany jest tunel średnicowy w Łodzi. "Obiecywaliśmy po cztery tory (?), więc mówimy o Kolei Dużych Prędkości od dawna w kontekście tunelu, zatem powinniśmy wrócić do tego projektu" ? podkreślił.
Przypomniał także wstrzymany projekt przedłużenia Centralnej Magistrali Kolejowej i zaapelował, aby do tych planów wrócić. "Zwłaszcza, że gdy mówimy o przemyśle, o technologii, o rozwoju, to żaden polski producent taboru kolejowego ? jeżeli nie może się pochwalić spełnianiem reżimów w TSI dużych prędkości, jakości i niezawodności - nie sprzeda dużej liczby swoich produktów w innych krajach" ? przestrzegał dyrektor Siemensa.
Jego zdaniem dotyczy to także ?signalingu?, sposobów utrzymania i innych dziedzin, które są związane z innowacyjnością i podnoszeniem poziomu szeroko rozumianego przemysłu kolejowego i budowlanego. ?Nie dziwię się, że w Wielkiej Brytanii projekt HS2 (High Speed Two) postępuje teraz bardzo szybko i myślę, że warto do takich rozwiązań wrócić? ? ocenił Celiński.
Źródło: Centrum Prasowe PAP
woj/