Atmosfera jaka panuje w naszym społeczeństwie wielkimi literami wpisuje się do kart historii Polski. Tragiczne wydarzenia sprzed kilku dni wyzwalają poczucie żalu, smutku i zastanowienia, z drugiej strony pojawia się nadzieja, że wraz z ofiarami katastrofy lotniczej w Smoleńsku prawda o bohaterach sprzed 70 lat na trwałe wpisze się w świadomość ludzi z całego świata. Ludzie, których celem była walka o pamięć i szacunek do losów bohaterów poprzednich pokoleń sami stali się narzędziem w tej walce. Jako społeczeństwo jesteśmy winni oddanie hołdu wszystkim ofiarom katastrofy. Warto się także zastanowić, czy swoją postawą i swoimi działaniami nie powinniśmy między innymi dbać o to, by wiedza o lokalnych bohaterach nie zanikła. W ten sposób możemy starać się spłacać dług wobec ofiar ostatniego wypadku, jak również tych, o których pamięć z biegiem lat zanika.
Opracowując artykuł w atmosferze żałoby narodowej bardzo trudno jest odnaleźć temat, który pozwala na merytoryczne nawiązanie do działu Dotacje. Tym razem, w dużej mierze ze względu na sytuację w Polsce, warto się zastanowić jakiego rodzaju projekty mogłyby promować wiedzę o lokalnych i regionalnych bohaterach, a tym samym wzmacniać patriotyczne spojrzenie na dzieje najbliższego środowiska.
Fundusze, które można pozyskiwać między innymi z Programu Młodzież w Działaniu, ze środków Urzędu Marszałkowskiego, funduszy lokalnych i innych instytucji nie ograniczają form realizacji projektów związanych z kulturą i historią regionu. Najbardziej wartościowe propozycje opierają się na współpracy pokoleniowej. Przykładem takiego projektu może być upamiętnianie przez grupę młodzieży okolicznych walk partyzanckich. Projekt polega na przeprowadzeniu wywiadów z żyjącymi świadkami tych wydarzeń, pozyskiwaniu i skanowaniu zdjęć, a następnie opracowaniu filmu dokumentalnego z wykorzystaniem technik komputerowych do wprowadzenia animacji i wizualizacji wydarzeń. Elementem projektu może być również organizacja lokalnej konferencji, podczas której prezentowany jest film oraz relacje młodzieży mówiące o zmianach w ich świadomości podczas realizacji tych działań. Przekazanie kopii filmu mieszkańcom w danej miejscowości, szkołom i bibliotekom w danej gminie, instytucjom w regionie, gwarantuje dalszy przekaz o trudnej historii.
Opisany powyżej przykład to tylko jeden scenariusz spośród wielu, które można realizować. Są to działania niezwykle ważne, ponieważ pozwalają one wzbudzać szacunek do ludzi, którzy brali udział w wydarzenia, w których nikt nie chciałby uczestniczyć.