W spotkaniu z Zarządem Powiatu udział wzięli zastępca wójta gminy Biłgoraj, burmistrz Frampola oraz zastępca burmistrza Biłgoraja, przewodniczący Rady Miasta Biłgoraja i kierownik Wydziału Inwestycji i Zamówień Publicznych Starostwa Powiatowego w Biłgoraju.
W trakcie spotkania prowadzone były rozmowy w sprawie realizacji projektów zgłoszonych przez Województwo Lubelskie do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej - Kolej+ do 2029 roku. Chodzi o kolejowe połączenie z Janowem Lubelskim.
Zaproponowana pierwotnie przez Urząd Marszałkowski trasa Szastarka - Janów Lubelski - Biłgoraj jest mocno oprotestowywana przez mieszkańców gminy Biłgoraj i Frampol. Pojawiła się więc kwestia alternatywna, która omijałaby gminę Frampol i część gminy Biłgoraj. Biegła by po obecnym śladzie kolejowym, a do Janowa Lubelskiego odbijałaby w miejscowości Huta Deręgowska.
Podczas ponad godzinnej dyskusji omówiono kwestie związane z inwestycjami z programu Kolej+ w powiecie biłgorajskim. - Temat jest znany i był wielokrotnie omawiany. Dziś chcemy uporządkować ten temat, bo pojawiały się w przestrzeni zwłaszcza medialnej informacje, że Biłgoraj i powiat biłgorajski ma być nieuwzględniony w tym projekcie - mówił starosta Andrzej Szarlip.
Jak pokreślił w tym temacie spotkał się z przedstawicielami koli i Zarządu Województwa i zobowiązał się do przedstawienia pisemnego stanowiska do propozycji PKP.
- Początkowa propozycja, przedstawiona samorządom i mieszkańcom była w części oprotestowana i prowadziła z Janowa Lubelskiego do Biłgoraja przez gminy Dzwola, Frampol i gminę Biłgoraj. Przy czym odcinek do Biłgoraja był w fazie projektowej i przygotowania dokumentacji - pokreślił starosta.
Jak zaznaczył padał propozycja by zmienić ew. przebieg tej trasy kolejowe, który skomunikuje Janów Lubelski z Niskiem nowym odcinkiem i zmodernizować trasę nr 66 od Biłgoraja w stronę Niska. - Przy tym wariancie jest większa szansa na realizację tej inwestycji, oczywiście musimy o to zabiegać. PKP informuje, że dojazd do Lublina byłby 10 minut dłuższy niż wcześniej planowaną trasą. Minusem jest wykluczenie Frampola i Dzwoli - podkreślił Andrzej Szarlip.
Zgodnie z propozycją PKP PLK zmiany miałby obejmować także rezygnację z odcinka Kraśnik Fabryczny - Kraśnik i rezygnacja z odcinka Janów Lubelski - Biłgoraj (który na razie był tylko w kwestii przygotowania dokumentacji) i realizacja nowego odcinka Janów Lubelski - Nisko.
Jak podkreślił burmistrz Frampola, co do pierwszego projektu, który zakładał przebieg linii przez gminę Frampol, najwięcej protestów było od mieszkańców Sokołówki, Koloni Sokołówka. - Jako mieszkańcy z pewną ulgą przyjmujemy drugi wariant. On nie łączy koleją Frampola, ale z Frampola mamy blisko do Biłgoraja i Janowa Lubelskiego, by skorzystać z kolei - dodał Józef Rudy.
Zastępca wójta gminy Biłgoraj podkreśliła, że zaproponowany w pierwszym przebiegu projekt kolei do Janowa Lubelskiego przekreślał plan na powstanie strefy przemysłowej. - Kolej owszem, ale ta pierwsza propozycja była nie do zaakceptowania z naszej strony. II wariant jest do przyjęcia, czas dojazdu do Lublina dłuższy o 10 minut, do Biłgoraja dojazd nie jest z naszych miejscowości daleki, dlatego jesteśmy za - mówiła Edyta Sarzyńska.
- Nam bardzo zależy aby Biłgoraj był skomunikowany koleją z Warszawą, jeśli byłby jeszcze z Rzeszowem to bardzo dobrze. To pozwoli mieszkańcom miasta i powiatu korzystać w pełni z transportu kolejowego, cieszy nas, że Biłgoraj byłby węzłem kolejowym dla komunikacji. Jesteśmy za, jeśli jeszcze przejdzie modernizacja linii Biłgoraj - Nisko to będzie to bardzo pożądane. Już teraz do Krakowa jedzie się pociągiem około 3 godzin. Cieszy nas ew. perspektywa połączenia kolejowego z Rzeszowem, wielu mieszkańców studiuje tam, jest wyczekiwaną perspektywą - zaznaczył Jacek Piskorski, wiceburmistrz Biłgoraja.
Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej - Kolej+ do 2029 roku jest uzupełnieniem sieci kolejowej o połączenia kolejowe miejscowości o populacji powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie posiadają dostępu do połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi lub takich, które posiadają dostęp do kolei, ale istniejące połączenia wymagają usprawnienia.
Program jest skierowany przede wszystkim do jednostek samorządu terytorialnego/związków metropolitalnych, które byłyby zainteresowane rozwojem infrastruktury kolejowej na swoim terenie, przy uwzględnieniu potrzeb komunikacyjnych mieszkańców. Program zakłada realizację inwestycji liniowych - tj. modernizację istniejącej lub budowę nowych linii kolejowych oraz inwestycje punktowe, jak np. budowa nowych przystanków, mijanek czy łącznic kolejowych.