Jak informuje sierżant sztabowy Joanna Pilarska metoda ta polega na włamaniu i przejęciu konta na portalu społecznościowym. Następnie oszust prosi za pomocą komunikatora znajomych właściciela konta o udostępnienie kodu BLIK. Są to zazwyczaj kwoty rzędu kilkuset złotych, a przestępca podszywający się pod właściciela konta tłumaczy to pilną potrzebą pomocy w zakupach. Po uzyskaniu kodu oszust może bez problemu wypłacić gotówkę z bankomatu. Właściciel konta musi potwierdzić transakcję, ale robi to wierząc, że pomaga swojemu znajomemu, który znalazł się w potrzebie.
W ten właśnie sposób mieszkanka gminy Goraj straciła 1 000 zł. Jak relacjonuje sierżant sztabowy Joanna Pilarska 40-latka po godzinie 16:00 otrzymała na komunikatorze społecznościowym wiadomość od oszusta podszywającego się pod jej znajomą z prośbą o pomoc finansową w opłaceniu przesyłki.
- Chcąc pomóc znajomej wysłała kod BLIK i potwierdziła transakcję w aplikacji. Oszust poprosił o jeszcze jeden kod, jednak wówczas kobieta postanowiła skontaktować się przez komunikator ze znajomą, pomimo prób połączenia nikt nie odbierał. Otrzymała tylko wiadomość, że zaraz oddzwoni. W ciągu kilkunastu minut prawdziwa znajoma poinformowała ją, że ktoś włamał się na jej konto społecznościowe i żeby nic do niej nie przesyłać i nie podawać. Kobieta wówczas zrozumiała, że padła ofiarą oszusta i zgłosiła sprawę na policji - informuje sierżant sztabowy Joanna Pilarska.
Policjanci apelują o zachowanie czujności podczas wszelkich transakcji internetowych. Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa należy:
- stosować dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto - zalogowanie się wymaga potwierdzenia sms-em);
- potwierdzać tożsamość "znajomych", którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory - najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu - a nie oszustowi - przekazujemy pieniądze;
- sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie);
- chronić swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.