Wersja mobilna     +   Dodaj wydarzenie    Dodaj aktualność    Dodaj galerię    Zgłoś temat    Dodaj ogłoszenie    Dodaj ofertę  
Przeczytaj:
Rozmiar tekstu:
AAA
POWIAT 15 marca - Światowy Dzień Konsumenta
2011.03.15 16:26 | aktualizacja: 2011.03.17 10:43

Wszyscy jesteśmy konsumentami...

Najczęściej skarżymy się na operatorów telefonów, zawarte ubezpieczenia, które nie spełniły oczekiwań. Z towarów najczęściej wymieniamy telewizory, czy agd, potem obuwie i odzież. Najrzadziej reklamujemy towary branży spożywczej. 15 marca obchodzony jest Światowy Dzień Konsumentów - przedstawiamy rozmowę z Zenonem Małyszem, Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów przy Starostwie Powiatowym w Biłgoraju.

Gazeta Biłgorajska - Dlaczego ten dzień jest obchodzony właśnie dzisiaj?

Zenon Małysz - Światowy Dzień Konsumenta został ustanowiony na pamiątkę słynnego przemówienia prezydenta J.F.Kennedy'ego, wygłoszonego przed kongresem USA 15 marca 1962 r. Przemówienie to zawierało słowa "wszyscy jesteśmy konsumentami" i stanowiło podwaliny amerykańskiego ustawodawstwa konsumenckiego. Z inicjatywy J. F. Kennedy'ego w roku 1962 zostały zagwarantowane prawa konsumenta, prawo do bezpieczeństwa, prawo do rzetelnej informacji, prawo do bycia wysłuchanym, prawo swobody wyboru asortymentów i usług o cenach uzasadnionych ekonomicznie.

GB - Jakie znaczenie ma dzień konsumenta?

ZM - Data jest symboliczna, ale dzień ten ma służyć podkreśleniu znaczenia praw, które mamy jako konsumenci. Prawo, które niestety nie jest przestrzegane przez różne, zazwyczaj duże firmy. Mam tu na myśli nierzetelne informacje, czy nieuczciwe reklamy. Konsumenci to słabsza strona stosunków rynkowych, która ma mniej kompetencji, wiedzy, pieniędzy do obsługi prawnej danej sprawy.

GB - Jakie najpowszechniejsze mity funkcjonują wśród konsumentów?

ZM - Ludzie są bardzo zdziwieni, a przekonanie to funkcjonuje jeszcze z poprzedniego ustroju, że mamy prawo do zwrotu towaru zakupionego w lokalu firmy, bez podawania przyczyny. A tak nie jest. Ale rzeczywistość się zmienia i coraz częściej zakupów dokonujemy od przedsiebiorców w Internecie i w tym przypadku mamy prawo do odstąpienia od umowy, bez podawania przyczyny w ciągu 10 dni. Także w przypadku, gdy umowa została zawarta na odległość. A takich umów zawiera się dziś 10-15%. Kupując towar w sklepie mamy prawo go zareklamować, ale musimy podać przyczynę zwrotu przy odstąpieniu od umowy.

GB - Z czego jeszcze nie zdajemy sobie sprawy jako konsumenci?

ZM - Coraz częściej w sektorze usług umowa zawierana jest z dwoma operatorami. Tak jest na przykład w sektorze telekomunikacyjnym. Bierzemy telefon za przysłowiową złotówkę i podpisujemy umowę na abonament na 2 lata. Faktycznie zawieramy dwie umowy. Jedną na zakup telefonu, drugą na świadczenie usług. Odpowiadają za to najczęściej dwa różne podmioty. W przypadku, gdy telefon nam się zepsuje i dochodzimy roszczeń do zwrotu zapłaconej za niego ceny w ramach realizacji umowy, to cały czas musimy płacić zobowiązania abonamentowe. Gdy za telefon zapłaciliśmy niewiele, może się okazać, że kara umowna za zerwanie umowy wyniesie znacznie więcej i "promocja" przestaje się nam opłacać.

GB - Dużą grupę konsumentów stanowi młodzież, jakie na nią czyhają pułapki?

ZM - Prowadząc lekcje konsumenckie w szkołach powiatowych, spotykam się z problemem nieświadomie zawartych umów. Młodzież wchodząc na różne strony internetowe, w celu ściągania muzyki, czy filmów, loguje się na nich, podając swoje dane. Wiele z tych stron jest tak skonstruowanych, że logowanie, czy rejestracja oznacza akceptację regulaminu, w którym zobowiązujemy się na przykład, do comiesięcznych opłat za korzystanie ze strony.

GB - A umów, czy regulaminów nikt nie czyta…

ZM - Właśnie. Zresztą one specjalnie są napisane małym druczkiem i mają wiele stron, aby nas zniechęcić do czytania już na początku.

GB - Jakiego sektora najczęściej dotyczą sprawy z jakimi trafiają do Pana petenci?

ZM - Najwięcej spraw dotyczy sektora usług. Tu na pierwszym miejscu zdecydowanie jest branża telekomunikacyjna, potem umowy ubezpieczenia, na równi z umowami dostawy energii, gazu itp. Na trzecim miejscu znajdują się usługi kredytowe.

GB - W jakiej branży jest najwięcej problemów?

ZM - Najwięcej spraw dotyczy tematyki umów - sprzedaży sprzętu TV, AGD, potem znajdują się umowy sprzedaży odzieży i obuwia, a na trzecim miejscu sprzedaż części lub samochodów, szeroko pojęta motoryzacja. Najmniej spraw dotyczy towarów spożywczych.

GB - Na co jeszcze, jako konsumenci powinniśmy zwrócić uwagę?

ZM - Na downsizing, który coraz powszechniej stosują wielkie firmy i korporacje. Czyli na przykład dotychczas 100-gramowa tabliczka czekolady, dziś waży 90 gramów. Każdy kupuje towar w przekonaniu, że to towar w takim samym opakowaniu jak zawsze i tej samej wielkości jak zawsze i że jest tym samym wielkościowo opakowaniem. Dopiero po wnikliwym sprawdzeniu, można zauważyć, że 100 gramowa czekolada, waży tylko 90 gramów. Napis o wadze towaru jest umieszczony na towarze, jednak producent wykorzystuje, w tak niegodny sposób, przyzwyczajenie konsumentów i ich przekonanie, że jest to ta sama waga i to samo opakowanie. Producent wykorzystuje nieuwagę i zaufanie konsumentów. Taka firma nie postępuje uczciwie.

GB - Dziękuję za rozmowę i cenne uwagi.

ZM - Dziękuję.

KFP
REKLAMA
Oceń:
0 głosów
KFP dodany
 
Odsłon: 7650
Dodaj zdjęcie

Waszym zdaniem (0)

Podaj login i hasło:
Login:
Hasło:
Skomentuj na forum:
Zarejestruj się
Jesteś już zarejestrowany na bilgorajska.pl? Zaloguj się
Imie lub nazwa:
Treść komentarza:
Przepisz niebieski tekst z obrazka wyżej:
Brak wpisów, Twój komentarz może byc pierwszy.
Zgodnie z ustawą o świadczeniu usług droga elektroniczna art 14 i 15 (Podmiot, który świadczy usługi określone w art. 12-14, nie jest obowiązany do sprawdzania przekazywanych, przechowywanych lub udostępnianych przez niego danych) wydawca portalu bilgorajska.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.
Przy komentarzu niezarejestrowanego użytkownika będzie widoczny jego ZAKODOWANY adres IP. Zaloguj/Zarejestruj się.
reklama
REKLAMA
REKLAMA

Najpopularniejsze

REKLAMA
Gazetka Lidl - Zobacz aktualne promocje i nowe gazetki na stronie Moja Gazetka
REKLAMA
9 grudnia 2024 Tarnogród
18-latka pędziła z prędkością 155 km/h w terenie zabudowanym!
Mandat w wysokości 2 500 złotych, 15 punktów karnych oraz zatrzymane na trzy miesiące uprawnienia do kierowania to kara jaką otrzymała 18-latka, która jechała BMW w terenie zabudowanym z prędkością 155 km/h. Młoda kobieta została zatrzymana przez biłgorajską drogówkę.
w poniedziałek, godzina 16:37 Biłgoraj
Potrącenie w Biłgoraju [AKTUALIZACJA]
w piątek, godzina 06:28 Nadrzecze
Potrącił pieszego i uciekł. Mężczyzna nie żyje
w sobotę, godzina 13:24 Biłgoraj
Biłgorajski Weekend Cudów - Szlachetna Paczka na finiszu
W dniach 13 i 14 grudnia w Biłgoraju odbywa się finał Szlachetnej Paczki - znanej inicjatywy społecznej, która łączy darczyńców z potrzebującymi rodzinami. Tegoroczny sztab lokalny działa w Biłgorajskim Centrum Kultury.
we wtorek, godzina 12:21 Księżpol
Trwają poszukiwania mieszkańca powiatu
w niedzielę, godzina 12:46 Biłgoraj
Świątecznie na Miasteczku Kresowym. Trwa jarmark dla Mikołaja [NOWE ZDJĘCIA]
3 grudnia 2024 Tarnogród
Protest rolników [AKTUALIZACJA]
We wtorek 3 grudnia w Tarnogrodzie rozpoczął się protest przeciwko polityce Rządu i Unii Europejskiej w sprawach rolnictwa, Zielonego Ładu, podpisaniu umowy Mercosur oraz ustawy łańcuchowej.
w czwartek, godzina 08:17 Biłgoraj
Konferencja nt. sensacyjnego odkrycia w powiecie biłgorajskim
we wtorek, godzina 10:13 Powiat
Wichury nie ominęły powiatu biłgorajskiego
 
telRedakcja telefon

533 188 100

alarmSkrzynka alarmowa

alert@bilgorajska.pl

emailRedakcja e-mail

redakcja@bilgorajska.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone bilgorajska.pl Projekt graficzny CePixel wykonanie eball