Pozwala to rozszerzyć możliwości diagnostyczne warsztatu, dzięki testerom o różnych możliwościach. Z perspektywy warsztatu serwisującego pojazdy różnych marek najlepszym wyborem jest uniwersalny tester diagnostyczny, często określany jako wielomarkowy. Uniwersalny tester diagnostyczny pozwala na dokonanie wszelkich popularnych czynności diagnostyki pojazdowej: sprawdzenie błędów, które wyświetlają się użytkownikowi, sprawdzenie akumulatora czy układu hamulcowego, kodowanie czy wszelkiego rodzaju adaptacje nowych elementów.
Czym cechują się najlepsze testery diagnostyczne?
Ceny komputerów diagnostycznych wahają się w dużych przedziałach cenowych od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych, dlatego nikogo nie dziwi, że klienci często zwracają szczególną uwagę na cenę urządzenia oraz markę. Marka komputera diagnostycznego jest o tyle istotna, że wiąże się z serwisem urządzenia i łatwością ewentualnej gwarancji, co zapewnia komfort w sytuacji awarii. Kolejna równie ważna sprawa związana z marką testera to wsparcie techniczne, które otrzymuje użytkownik końcowy. Jest to szczególnie istotne w początkowym etapie pracy z testerem lub przy wyjątkowo trudnych czynnościach diagnostycznych, dzięki wsparciu technicznemu serwisant może w każdej chwili zadzwonić i poprosić o pomoc. Warto wymienić choćby dwie popularne marki produkujące komputery diagnostyczne: AUTEL oraz TEXA.
Kolejna istotna kwestia to sposób użytkowania urządzenia diagnostycznego czyli sposób w jaki wyświetla on dane. Może posiadać własny ekran, na przykład dotykowy 8 - 10 calowy wyświetlacz tak jak w przypadku modelu Autel MaxiSys MS906 BT lub MS908 S PRO, może też wykorzystywać aplikację, którą pobiera się na komputer dostępny w warsztacie i na nim wyświetlać dane, tak jak urządzenia z serii Navigator firmy TEXA. Jedno i drugie rozwiązanie ma swoich zwolenników i tutaj najwięcej zależy od osobistych preferencji i doświadczeń użytkownika.
Sama aplikacja obsługująca komputer diagnostyczny powinna być prosta w obsłudze, intuicyjna i szybka, co w testerach marki Autel zapewnia praca na systemie Android. Ważny jest też sposób podłączania komputera diagnostycznego do pojazdu. Idealnie jeśli połączenie pomiędzy komputerem a pojazdem zapewniają łącza oparte na Bluetooth, dzięki czemu samo urządzenie jest bardziej mobilne, a diagnostyka pojazdu może być przeprowadzana wygodnie z poziomu siedzenia kierowcy lub też na zewnątrz pojazdu z komputerem diagnostycznym w dłoni.
Aktualizacja oprogramowania testera diagnostycznego
Niezależnie od tego, na jakim urządzeniu będą prezentowane dane ważna jest aktualizacja oprogramowania. Coraz nowe modele i roczniki aut muszą być na bieżąco wprowadzane do aplikacji, aby warsztat mógł obsługiwać także nowsze pojazdy. Warto przed zakupem upewnić się czy i ile kosztuje aktualizacja oprogramowania. Autel w swojej serii urządzeń MaxiSys w promocyjnych ofertach oferuje nawet 2 lata aktualizacji na start. Warto mieć na uwadze, że zakup aktualizacji to istotny wydatek z perspektywy warsztatu.
Należy również dokładnie wiedzieć jakich możliwości oczekujemy od testera, czy potrzebujemy prostego urządzenia, które pozwala na skasowanie interwału serwisowego, wymianę akumulatora lub klocków hamulcowych czy chcemy oferować zaawansowane prace diagnostyczne i adaptacyjne.
Dodatkowo testery diagnostyczne mogą być współpracować z innymi urządzeniami diagnostycznymi, najczęściej tej samej firmy, np. oscyloskopem, urządzeniami ADAS itp.
Warto na koniec dodać, że testery diagnostyczne mają również możliwość sprawdzania i programowania czujników TPMS. Dzięki temu tester diagnostyczny przejmuje częściowo rolę testera TPMS - jest to spora oszczędność, o której warto pamiętać wybierając urządzenie.