Jak podaje Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego na stronie projektu www.parabuch.org "Para buch! Książka w ruch!" to nowatorskie przedsięwzięcie łączące w sobie promocję książki popularnonaukowej, rozbudzanie wśród młodszych dzieci ciekawości świata, rozwój ich umiejętności językowych i kształtowanie nawyku czytania. Edycję pilotażową projektu "Para-buch! Książka w ruch!" realizuje Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego we współpracy z niemiecką fundacją Deutsche Telekom Stiftung."
W aleksandrowskiej bibliotece realizacja projektu rozpoczęła się od utworzenia bogatego zbioru książek popularnonaukowych, które znakomicie pomagają dzieciom zrozumieć otaczający świat. Zbiór ten jest cały czas wzbogacany o nowe interesujące pozycje jakie ukazują się na rynku wydawniczym. Następnie odbył się cykl spotkań z rodzicami i dziećmi. Uczestniczyło w nich 120 rodziców i 140 dzieci. Biblioteka zaprosiła do współpracy Przedszkole "Leśne Skrzaty" w Aleksandrowie. Dzięki czemu udało nam się zaprosić tak wielu uczestników. Zaczęliśmy od spotkań z rodzicami gdyż zależało nam na: przekonaniu ich, że warto spędzać wspólnie czas z dziećmi wykorzystując do tego książkę, pokazaniu jak duży jest wybór i jak świetne są obecnie książki popularnonaukowe dla najmłodszych oraz zachęceniu do systematycznego korzystania ze zbiorów biblioteki. Spotkanie rozpoczynało się od podziału na oddzielne zajęcia dla rodziców i dzieci. W pierwszej części dzieci oglądały książki czy korzystały z Kącika Malucha. Rodzice natomiast poznawali projekt, otrzymywali ulotki, dyskutowali dlaczego tak ważne jest głośne czytanie najmłodszym, oglądali książki popularnonaukowe i brali aktywny udział w zabawach integracyjnych. Część druga spotkania była wspólna. Dorośli czytali dzieciom książkę "Teoria pana Alberta" Anny Czerwińskiej - Rydel. Była ona rewelacyjnym pretekstem do rozmowy oczywiście o Albercie Einsteinie ale również o kreatywnym myśleniu czy nauce. Nie zabrakło również zabaw ruchowych opartych na czytanym tekście. Na zakończenie maluchy wypożyczały sobie wybrane pozycje. Staraliśmy się jako organizatorzy aby profesjonalnie ale również inspirująco i z nutą zabawy zaciekawić rodziców oraz maluchy książkami pomagającym zrozumieć otaczający nas świat.
W grudniu odbyły się zajęcia dla grup trzylatków i czterolatków z Przedszkola "Leśne Skrzaty" w Aleksandrowie. Najmłodsi uczestnicy projektu dzielnie rozpoczęli swoją przygodę z nauką. Trzylatki wzięły udział w zajęciach "Z piłką o fizyce" opartych na książce - Chris Ferrie "Fizyka kwantowa". Dzieci słuchały głośnego czytania książki i brały udział w zabawie ruchowej opartej na tekście. Były protonami, neutronami i elektronami. Pomagała im piłka i szukanie atomów przez lupę w zabawie z fizyką. Tworzyły też wspólnie duże kolorowe piłki. Czasem fizyka zamieniała się w wizytę, ale było dużo zabawy i poznawanie czegoś nowego, trochę tajemniczego. Maluchy odwiedził także nauczyciel fizyki Tadeusz Maciocha, który pokazał im ciekawy eksperyment z pływającymi wykałaczkami i wodą która nie wylewa się z odwróconej butelki przez dziurki w gazie. Czterolatki natomiast wzięły udział w zajęciach "Niewidoczne zwierzaki" opartych na książkach "Kto się chowa w lesie i na śniegu? i "Kto się chowa na lądzie i w wodzie", których autorami są Pavla Hanackova i Linh Dao. Maluchy siedząc kółeczku słuchały fragmentów o zwierzętach, które potrafią po mistrzowsku chować się w środowisku. Wielką frajdą było pociąganie za kartonik i odsłanianie ukrytego zwierzaka na obrazku w książce. Dzieci okazały się świetnymi detektywami w rozpoznawaniu zwierząt. Potem były zabawy ruchowe. Maluchy zmieniały kolor jak kameleon, zamieniały się w kamień jak żółw morski, zastygały w bezruchu jak leniwiec czy mieniły się wzorkami jak wąż. Nie zabrakło oczywiście ulubionej zabawy "A kuku!". Bibliotekarz Ryszard Bździuch również pokazał dzieciom eksperymenty między innymi zaczerpnięte z książki "Proste eksperymenty dla dzieci" autorstwa Piotra Pękali i Magdaleny Foltyniak. Była woda, która jak klej przykleiła tekturkę i nie wylała się z odwróconego kubka, był poduszkowiec czy puszka na niewidocznym sznurku turlająca się za rurką. Dzieci z wypiekami na twarzy nie tylko oglądały te różne ciekawe zjawiska ale i próbowały swoich sił w powtórzeniu eksperymentów. Chociaż na dokładne naukowe wyjaśnienie jak to wszystko się dzieje przyjdzie jeszcze czas, to ciekawość została na pewno rozbudzona.
Kolejne zajęcia przedszkolaków i dzieci z klas I-III szkoły podstawowej odbędą się w lutym i marcu 2020. Będzie chociażby przygoda z kosmosem, matematyką, chemią, ekologią czy zastanawianie się nad słynnym "Dlaczego?" (np. zabawka świeci w ciemności, ptaki śpiewają, brzoskwinia ma włoski, skąd się biorą bańki mydlane).
Projekt przynosi efekty. Wzrosło wśród dzieci zainteresowanie książkami z różnych dziedzin wiedzy, a rodzice częściej odwiedzają bibliotekę ze swoimi pociechami.