- "Trasy rowerowe w Polsce Wschodniej" to pięć projektów regionalnych, które utworzą spójną trasę rowerową biegnącą przez pięć województw: lubelskie (ok. 350 km), podkarpackie (ok. 430 km), podlaskie (ok. 590 km), świętokrzyskie (ok. 190 km) i warmińsko-mazurskie (ok. 420 km). Będzie ona przeprowadzona przez atrakcyjne obszary, m.in. miejsca cenne przyrodniczo, zabytki, ważne węzły komunikacyjne, przesiadkowe. W projekcie zaplanowano modernizację już istniejących tras rowerowych, budowę nowych, wykorzystanie istniejących dróg o niewielkim natężeniu ruchu, utworzenie sieci miejsc postojowych i odpowiednie oznakowanie całego szlaku - informuje greenvelo.pl.
Pierwszy, liczący 10 km fragment szlaku Green Velo na terenie województwa lubelskiego został otwarty 3 lipca w Zwierzyńcu. Lubelski odcinek trasy jest już gotowy, a prace zakończyły się na terenie gminy Józefów.
Są to ścieżki o szerokości od 2 do 3 metrów, wyłożone asfaltem lub niefrezowaną kostką brukową. - W naszej gminie mamy prawie 3,5 kilometra trasy rowerowej przy drodze powiatowej od Józefowa do Hamerni, około 1 kilometra ścieżki przy trasie wojewódzkiej Tomaszów Lubelski - Biłgoraj od zbiornika w Józefowie w stronę Biłgoraja oraz ponad 300-metrowy odcinek na ul. Źródlanej w mieście - wylicza Zastępca Burmistrza Józefowa Ireneusz Wilczyński.
Te inwestycje zostały wykonane w ostatnich tygodniach, natomiast jeszcze latem nowa trasa rowerowa powstała przy miejscowym cmentarzu, a od strony ul. Kościuszki wybudowano zatokę autobusową i parking dla samochodów, na którym mogą zostawiać swoje auta rowerzyści udający się na rowerowe eskapady po Roztoczu. Ponadto przez pobliski las wiedzie utwardzona trasa szutrowa o długości 1200 metrów.
Budowa szlaku "Green Velo" na Lubelszczyźnie kosztowała 55 milionów złotych. Sieć ma ponad 400 kilometrów długości i wiedzie przez doliny Bugu, Wieprza i Roztocze, od granicy z województwem podlaskim w Janowie Podlaskim, przez Włodawę i Chełm, do Zwierzyńca i dalej na Podkarpacie.
"Green Velo" to nie tylko ścieżki, ale również ławki, stoliki, wiaty, stojaki i inne elementy infrastruktury rowerowej.
Oprócz Podlasia, Lubelszczyzny i Podkarpacia, Wschodni Szlak Rowerowy obejmuje województwa warmińsko-mazurskie i świętokrzyskie, a jego budowa kosztowała 274 miliony złotych.