
Do ZUS napływają zgłoszenia od klientów, którzy odebrali połączenia od osób podszywających się pod pracowników zakładu. Oszust prosi klienta, by potwierdził zmianę numeru telefonu w dokumentach instytucji lub używanego na Platformie Usług Elektronicznych/eZUS. Dopytuje też, w jakich instytucjach finansowych rozmówca korzysta z tego numeru. Przekazanie takich informacji oszustom może mieć dla klienta fatalne skutki.
ZUS podkreśla, że jego konsultanci nie kontaktują się tą drogą w sprawie zmiany numeru telefonu. A jest on jednym z ważnych elementów, który służy do uwierzytelnienia w systemie zakładu. Konsultanci nie pytają też o banki, w których klient ma konto.
Jeśli pracownik ZUS dzwoni do klienta, to najczęściej po to, by udzielić odpowiedzi na jego wcześniejsze zapytanie o konkretną sprawę. Telefon z ZUS może też wiązać się z wezwaniem na kontrolę zwolnienia lekarskiego.
Jeżeli ktokolwiek ma wątpliwości co do tożsamości osoby podającej się za pracownika ZUS, może ją sprawdzić na infolinii (22 560 16 00, cot@zus.pl) lub w najbliższej placówce zakładu.
To już kolejna w ostatnich dniach próba oszustwa "na pracownika ZUS". Wcześniej do klientów zakładu przychodziły maile, w których oszuści zachęcali do wejścia na stronę internetową udającą eZUS i podanie na niej danych logowania do systemu i swojej karty kredytowej.