Umowę podpisali dyrektor Oddziału Lublin Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Mirosław Czech, zastępca dyrektora Oddziału ds. technologii Aneta Szewczyk i dyrektor rejonu firmy Budimex Wojciech Majdyś.
Droga o strategicznym znaczeniu
- Odcinek między Gorajcem a Szczebrzeszynem to istotny fragment drogi krajowej nr 74, która komunikuje drogę ekspresową S19, w okolicach Zamościa z S17 i dalej do przejścia drogowego w Zosinie. Jest to niezmiernie ważna inwestycja, która będzie domykać cały układ drogowy, związany z drogami ekspresowymi S19 i S17. Niewątpliwie ta droga ma wielkie znaczenie gospodarcze, co będzie służyło tym gminom i powiatom, które znajdują się na tej trasie. To droga o znaczeniu strategicznym dla rozwoju województwa lubelskiego. Jestem przekonany, że realizacja tej inwestycji zostanie zrealizowana według harmonogramu 18 miesięcy z wyłączeniem miesięcy zimowych. Życzę tego nam wszystkim - podkreślał wojewoda lubelski Lech Sprawka.
Prace potrwają do 2025 r.
Inwestycja powstanie w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Realizowana będzie w systemie tradycyjnym na podstawie wydanej w 2021 r. przez Wojewodę Lubelskiego decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
Wykonawca będzie miał 18 miesięcy na zrealizowanie inwestycji (nie wliczając w to okresów zimowych od 16 grudnia do 15 marca). Zakończenie prac planowane jest w 2025 r.
Zakres prac
Droga zostanie rozbudowana na odcinku około 8,7 km, a na fragmencie około 1,6 km wyremontowana. Odcinek do rozbudowy rozpoczyna się na połączeniu z planowaną obwodnicą Gorajca, a kończy w okolicach przyszłej obwodnicy Szczebrzeszyna.
Wymieniona zostanie nawierzchnia i wzmocniona jej konstrukcja. Powstaną bezpieczne, doświetlone przejścia dla pieszych z azylami, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, przebudowane zostaną chodniki i wybudowane nowe. Planowana jest także przebudowa i budowa nowych zatok autobusowych, zjazdów indywidualnych i publicznych, oświetlenia drogowego oraz przejść ekologicznych dla zwierząt. Przebudowany zostanie również system odwodnienia drogi.
Z kolei na dalszym odcinku w Szczebrzeszynie, o długości około 1,6 km, planowany jest remont nawierzchni DK74, który zacznie się przed wjazdem do miasta, a zakończy w rejonie skrzyżowania z ul. Jana III Sobieskiego.
- Gdy wszedł Program budowy 100 obwodnic, wszyscy się dziwili, dlaczego budujemy to na jednej drodze: od Janowa Lubelskiego do Zamościa. Dlatego, aby droga krajowa nr 74 była przyzwoitym traktem do przejścia drogowego w Zosinie. W dzisiejszych czasach, kiedy widzimy sytuację geopolityczną u naszych sąsiadów, widzimy jak ważna i potrzebna była to decyzja. Dopełnieniem tego wszystkiego nie są tylko obwodnice, ale także inwestycje, jak ta dzisiejsza. Poszliśmy jeszcze dalej. Konsultacje, które zostały przeprowadzone pozwoliły na zrealizowanie odcinka ponad 1,6 km istniejącej drogi do Szczebrzeszyna - mówił Mirosław Czech, dyrektor oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Lublinie.
Zmiana DK74
Rozbudowa odcinka Gorajec-Szczebrzeszyn to kolejna inwestycja, jaka będzie realizowana na szlaku pomiędzy drogą ekspresową S19 w okolicy Janowa Lubelskiego, planowaną S17 w okolicy Zamościa i przejściem granicznym z Ukrainą w Zosinie.
Zbudowane zostały już obwodnice Frampola i Hrubieszowa, przebudowana trasa między Frampolem a Gorajcem i kilka odcinków na wschód od Zamościa. Rozpoczęła się budowa obwodnicy Dzwoli wraz z przebudową obecnej DK74 od końca przyszłej obwodnicy Janowa Lubelskiego do Frampola (w sumie 12 km). Podpisana została umowa na budowę obwodnicy Gorajca (6,7 km), planowane są także realizacje obwodnic: Janowa Lubelskiego, Szczebrzeszyna i Zamościa (łącznie około 33 km).
W sumie, między Janowem Lubelskim a Zamościem powstanie ponad 60 km nowych lub zmodernizowanych odcinków drogi krajowej nr 74. W planach jest także dalsza rozbudowa DK74 od Zamościa do Zosina o łącznej długości około 37 km.