Z racji przebiegającego przez Biłgoraj szczególnie uczęszczanego szlaku komunikacyjnego, odbywających się tu Jarmarków, miasto rozkwitało nie tylko pod względem handlowym. Przybywający tu handlowcy prócz towarów przywozili nieznaną kulturę, muzykę, sztukę. Biłgoraj odwiedzali Rusini, Żydzi, Niemcy, Turcy, Ormianie, a także Francuzi, Szkoci, Grecy, Holendrzy i Anglicy. Jeden z corocznych Biłgorajskich Jarmarków przypadał na szóstego stycznia. jest to okres w tradycji chrześcijańskiej w którym śpiewa się kolędy i pastorałki. Nietrudno wyobrazić sobie, jak barwny był Biłgoraj w tym okresie.
Artyści Lubelskiej Akademii Muzyki Dawnej wraz z zespołem instrumentów dawnych Senza Battuta pod dyrekcją Dominika Mielko w ten świąteczny wieczór odtworzyli niezwykłe "brzmienie" wielokulturowego Biłgoraja w okresie świąt Bożego Narodzenia. Podczas koncertu wykonane zostały kolędy, pastorałki i pieśni z różnych kręgów kulturowych obecnych na przestrzeni dziejów Biłgoraja.
Słuchacze mieli też rzadką okazję wysłuchania brzmienia instrumentów z epoki baroku: fletów barokowych, skrzypiec barokowych, violi da gamba, altówki barokowej. Dźwięk dawnych instrumentów oraz odpowiednia praktyka wykonawcza, przyczyniły się do wykreowania niezwykłej atmosfery świątecznego koncertu.
Dzisiejszego wieczoru wystąpili:
Lubelska Akademia Muzyki Dawnej, czyli Ewa Wołoszkiewicz - sopran, Michał Wajda - Chłopicki - alt, Kamil Król - tenor, Grzegorz Paluch - bas, Paweł Maciałek - bas.
Zespół Instrumentów dawnych Senza Battuta w składzie: Joanna Szafran - Biały - flet barokowy, Ewa Pukos - skrzypce barokowe, Natalia Zburzyńska - wiolonczela barokowa, Jakub Niedoborek - gitara barokowa, Dominik Mielko - organy/dyrygent.