fot. archiwum GOK Goraj
Udział w konkursie polega na wykonaniu podczas koncertu konkursowego w dniu 12 listopada 2017 jednej z tradycyjnych pieśni ludowych z Roztocza Gorajskiego (terenu gmin Goraj, Frampol, Radecznica, Turobin, Chrzanów, Dzwola)
Przez "tradycyjne pieśni ludowe" rozumiemy utwory miejscowego pochodzenia lub tradycyjnie wykonywane na tym terenie pieśni pochodzące z wiejskiej tradycji, lokalnego przekazu międzypokoleniowego. Sugerujemy wykorzystanie pieśni z repertuaru świeckiego (obrzędowe, liryczne a nawet przyśpiewki), choć lokalne warianty utworów o charakterze religijnym również są dopuszczalne.
Pieśni wykonywane będą bez akompaniamentu i bez podkładu muzycznego.
Konkurs kierujemy do mieszkańców Roztocza Gorajskiego, ale także osób z innych regionów - zarówno początkujących, jak i już zajmujących się śpiewem.
Przyjmowane będą zarówno zgłoszenia indywidualne, jak i grupowe (maksymalnie do 4 osób).
Uczestnicy do zaprezentowania wybiorą jedną pieśń spośród:
przykładowych nagrań archiwalnych udostępnionych wcześniej przez organizatora na stronie internetowej konkursu www.konkurs.muzykaroztocza.pl (materiały pojawią się 25 października)
pozyskanych/nauczonych samodzielnie od wiejskich wykonawców z regionu - z przekazu rodzinnego, poznanych przez kontakt z lokalnymi śpiewakami starszego pokolenia
opublikowanych w wydawnictwach płytowych lub książkowych, a także pochodzących z archiwów placówek naukowych i instytucji kultury (podpowiedzi poniżej).
Wybór i źródło pochodzenia wykonywanego materiału będzie zaznaczane przez uczestnika w formularzu zgłoszeniowym. W sytuacji, gdy wielu uczestników konkursu zadeklaruje w zgłoszeniu wykonanie tego samego utworu, organizator może uzależnić przyjęcie zgłoszenia od zmiany repertuaru.
Przedmiotem oceny, oprócz walorów artystycznych wykonania, będzie zgodność stylu z miejscową tradycją, a w przypadku repertuaru spoza zestawu propozycji przedstawionych przez organizatorów również sam repertuar, jego oryginalności i autentyczność.
Prezentacje konkursowe oceniać będzie jury, którego skład wyłoniony został spośród badaczy i praktyków folkloru muzycznego regionu oraz wybitnych wykonawców starszego pokolenia.
Dla wykonawców wyróżnionych w konkursie przewidziane są nagrody rzeczowe. Fajne, choć raczej skromne.
Koncert konkursowy odbędzie się dnia 12 listopada 2017 o godz. 16.00 w remizie OSP w Jędrzejówce (gm. Goraj). Po koncercie zapraszamy na potańcówkę przy starodawnej muzyce z regionu.
Termin zgłoszeń upływa 9 listopada, jednak w przypadku dużej ilości zgłoszeń organizatorzy zastrzegają sobie możliwość wcześniejszego zamknięcia naboru, radzimy więc nie zwlekać do ostatniego dnia. Maksymalna ilość wykonawców w konkursie to 12 "podmiotów"
Prosimy o wypełnienie formularza i przesłanie go w pliku doc. lub pdf e-mailem na adres tdnicz@gmail.com (preferowane) lub pocztą na adres: Towarzystwo dla Natury i Człowieka, ul. Głęboka 8a 20-612 Lublin.
Przykładowe źródła repertuaru:
-"Dajcie stołka cisowego. Muzyka tradycyjna Roztocza Gorajskiego" (płyta CD załączona do książki) (wyd. GOK Goraj 2016)
-płyty z serii "Muzyka Źródeł" Polskiego Radia ("Lubelskie", i inne)
- "Anna Malec i kapela Braci Bździuchów" (w serii ‘Muzyka Źródeł") Polskie Radio/RCKL 2014
-"Spod Niebieskiej Góry", In Crudo 2009
- www.muzykaroztocza.pl
-Archiwum Instytutu Sztuki PAN cadis.ispan.pl, www.dismarc.org/ (zasoby można przeszukiwać według miejscowości, wykonawców, autorów nagrań)
- Polska pieśń i muzyka ludowa. Źródła i materiały. Lubelskie cz I-V. Lublin 2011 (nagrania na CD załączonych do książki oraz słowa i zapisy nutowe)
"Stanisław Fijałkowski z Chrzanowa. Portret śpiewaka" In Crudo 2011
- Jan Adamowski "Śpiewanejki moje" Lublin 2003; "Śpiewanejki moje. Część druga" Lublin 2005 (słowa i zapisy nutowe)
- wydawnictwa lokalne np.
Z uwagi na specyfikę materii muzycznej sugerujemy wykorzystanie w pierwszym rzędzie zapisów dźwiękowych. Przede wszystkim zachęcamy jednak do eksplorowania żywej pamięci i źródeł lokalnych (muzea, ośrodki kultury).
Organizatorem konkursu jest Gminny Ośrodek Kultury w Goraju przy współpracy Towarzystwa dla Natury i Człowieka. Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu Kultura - Interwencje 2017