Przede wszystkim jak tylko zauważymy brak któregoś z ważnych dokumentów powinniśmy jak najszybciej zgłosić ich zaginięcie do odpowiedniej instytucji: banku czy urzędu. Tylko w ten sposób możemy je unieważnić i uniknąć kolejnych kłopotów zwiazanych ze znalezieniem się naszych dokumentów w nieodpowiednich rękach. Nie nalezy wpadać w panikę, a działać.
Paszport
Jeśli straciliśmy paszport za granicą, powinniśmy zgłosić to jak najszybciej w konsulacie. Wówczas urzędnicy skontaktują się z biurem paszportowym w Polsce, które potwierdzi dane oraz legalność pobytu za granicą. Jeśli w grę wchodzi kradzież dokumentów, konsulat zawiadomi też miejscową policję. W konsulacie musimy także wyrobić paszport tymczasowy, który pozwoli nam na powrót do kraju. W przypadku zaginięcia paszportu w Polsce, jeszcze przed wyjazdem na urlop, jeśli jesteśmy pewni kradzieży, powinniśmy jak najszybciej powiadomić policję. Potem należy złożyć nowy wniosek o dokumenty w wydziale paszportowym odpowiedniego do swojego miejsca zamieszkania urzędu wojewódzkiego.
Na nowy paszport trzeba czekać nawet 30 dni w okresie wakacyjnym. Jednak jeśli w szybszym terminie planujemy wyjazd, to lepszym pomysłem będzie wniosek o paszport tymczasowy - zapłacimy tylko 30 złotych i po kilku dniach będziemy mieć dokumenty pozwalające na krótki wyjazd. W obu przypadkach oprócz wniosku potrzebne będą dwie fotografie i ksero dowodu osobistego.
Dowód osobisty
To najważniejszy dokument w naszym kraju. Jest potrzebny przy załatwianiu urzędowych spraw i operacji bankowych. Jest więc szczególnie niebezpieczny w rękach złodzieja. Jeśli mamy pewność, że został skradziony, powinniśmy natychmiast zgłosić to na policję. Zgłoszenie kradzieży dowódu osobistego spowoduje zastrzeżenie jego numeru w centralnej bazie danych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Następnie staramy się o nowy dowód we właściwym urzędzie gminy lub miasta. Nie jest potrzebne żadne zaświadczenie o zgłoszeniu kradzieży czy zguby od policji. Składamy wniosek z dwoma zdjęciami. Dowód wydawany jest bezpłatnie.
Kradzież dowodu trzeba także zgłosić w trakcie podróży zagranicznej, osobiście w najblizszym konsulacie. Jeśli nie zgłosimy kradzieży dowodu na policję, możemy mieć kolejne kłopoty. Ktoś może na nasz dowód zaciągnąć kredyt w banku. Bez zgłoszenia na policję, nie mamy żadnego dowodu, że to ktoś inny posłużył się naszym dokumentem i zaciągnął zobowiązanie wobec banku.
Prawo jazdy
Za prowadzenie auta, bez posiadania przy sobie prawa jazdy czy dowodu rejestracyjnego, możemy dostać mandat w wysokości 50 złotych. W przypadku kradzieży prawa jazdy także zgłaszamy to na policji i otrzymujemy zaświadczenie uprawniające do wydania duplikatu w wydziale komunikacji. Jeśli sami zgubiliśmy dokument, od razu składamy wniosek z 2 zdjęciami i opłatą 70 złotych. Tak samo w przypadku utraty dowodu rejestracyjnego auta. Opłata za wydanie wtórnika wynosi 86 złotych.
Pieniądze z plastiku
Przede wszystkim nigdy nie nosimy kart płatniczych czy kredytowych w tym samym miejscu, co zapisany na kartce PIN do nich! To jeden z podstawowych błędów, przed którym ostrzegają nas policja i banki. O stracie karty jak najszybciej powiadamiamy bank. Całodobowy numer, pod jakim można ją zastrzec podawany jest w banku przy zakładaniu konta. Powinniśmy mieć go zapisać w telefonie komórkowym lub notesie, który mamy stale przy sobie. Od chwili zastrzeżenia karty, to bank ponosi odpowiedzialność za straty na koncie, przekraczające kwotę 150 euro, czyli około 600 złotych, jeśli nie mamy dodatkowego ubezpieczenia karty już od niższej kwoty. Jeśli nie znamy numeru swojego banku, aby zastrzec kartę płatniczą lub kredytową, można skorzystać z usług Centrali Kart Kredytowych. Za pośrednictwem numeru 22-379-04-44 uzyskamy połączenie ze swoim bankiem.