- "Trasy rowerowe w Polsce Wschodniej" to pięć projektów regionalnych, które utworzą spójną trasę rowerową biegnącą przez pięć województw: lubelskie (ok. 350 km), podkarpackie (ok. 430 km), podlaskie (ok. 590 km), świętokrzyskie (ok. 190 km) i warmińsko-mazurskie (ok. 420 km). Będzie ona przeprowadzona przez atrakcyjne obszary, m.in. miejsca cenne przyrodniczo, zabytki, ważne węzły komunikacyjne, przesiadkowe. W projekcie zaplanowano modernizację już istniejących tras rowerowych, budowę nowych, wykorzystanie istniejących dróg o niewielkim natężeniu ruchu, utworzenie sieci miejsc postojowych i odpowiednie oznakowanie całego szlaku - informuje greenvelo.pl.
Częścią tej trasy będzie także Biłgoraj. - Przez Biłgoraj będzie przebiegać łącznik łącznik trasy rowerowej zadania realizowanego przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Lublinie. Na terenie miasta ścieżka przebiegać będzie od skrzyżowania drogi wojewódzkiej nr 858 z drogą na Wolaniny wzdłuż ulicy Zamojskiej do ronda z obwodnicą północną, następnie wzdłuż obwodnicy do ronda na drodze wojewódzkiej nr 835 - Al. Jana Pawła II w kierunku południowym do ronda Lubelska - Batorego, a następnie ul. Batorego w kierunku zachodnim - powiedział burmistrz Biłgoraja Janusz Rosłan.
W okolicy ul. Moniuszki i obwodnicy północnej planowane jest utworzenie Miejsca Obsługi Rowerzystów. Jednak najpierw konieczne było podjęcie uchwały, która umożliwi realizację zadania. Temat ten został poruszony podczas środowej sesji Rady Miasta, 8 lipca. Zgodnie z uchwałą samorząd Biłgoraja przekazał kwotę 4 500 zł województwu lubelskiemu na realizację projektu.
Trasa będzie wiodła przez teren powiatu biłgorajskiego, przez miejscowości: (od wschodu na zachód) Tereszpol, Bukownica, Wolaniny, Teodorówka, Wola Mała, Biłgoraj, Dąbrowica, Ciosmy oraz (z północy na południe) Górecko Stare i Józefów.
Całość trasy oraz postęp prac można zobaczyć na interaktywnej mapie szlaku, dostępnej pod adresem http://gre
Jak zapewnia greenvelo.pl w celu wyboru optymalnego przebiegu trasy brano pod uwagę:
- wpływ usytuowania na zrównoważony rozwój, czyli na ile przebieg trasy wpłynie na wzrost liczby turystów i rowerzystów lokalnych oraz na rozwój infrastruktury turystycznej;
- kryteria atrakcyjności turystycznej - zostały ocenione atrakcje turystyczne najbardziej rozpoznawalne w Polsce i poza granicami, obiekty wpisane na listę zabytków oraz atrakcyjność krajobrazowa otoczenia trasy rowerowej. Atrakcje turystyczne były przedmiotem licznych konsultacji;
- kryteria funkcjonalne - rozwojowi ruchu rowerowego sprzyja duża liczba możliwych połączeń z innymi rodzajami transportu. Negatywnie natomiast oddziałują: skrzyżowania z koleją i drogami o znacznym natężeniu ruchu, oraz duża gęstość dróg.
Pierwszy, liczący 10 km fragment szlaku Green Velo na terenie województwa lubelskiego został otwarty 3 lipca w Zwierzyńcu.
- kryteria transportowe - oceniony został przebieg korytarzy trasy rowerowej m.in. nachylenie, spójność połączenia z sąsiednimi województwami, długość trasy;
- kryteria ekonomiczne, czyli koszty budowy i wykupu gruntów, efekty ekonomiczne i społeczne;
- kryteria atrakcyjności przyrodniczej - wybrano wariant, który przebiegając przez tereny cenne przyrodniczo eksponuje ich walory jednocześnie chroniąc to, co najcenniejsze.