To już kolejne spotkanie przedstawicieli szkół objętych patronatem Instytutu Filologii Słowiańskiej UMCS. O znaczeniu i funkcji języków słowiańskich w procesie edukacji rozmawiano m.in. podczas sympozjum, zorganizowanego w 2010r. O tym informowaliśmy państwa w artykule pt. (Nie)zapomniane języki słowiańskie.
W środę, 9 października br., dyrektor LO im. ONZ w Biłgoraju, jak również kierownik Zakładu Filologii Ukraińskiej UMCS zaprosili na kolejne już spotkanie dyrektorów szkół patronackich, którego celem tym razem było omówienie miejsca języków słowiańskich w szkolnych programach nauczania ze szczególnym uwzględnieniem języka ukraińskiego.
W spotkaniu udział wzięli m.in. konsul generalny Ukrainy w Lublinie Witalij Biełyj , prezes Zarządu Głównego Towarzystwa Ukraińskiego dr Grzegorz Kuprianowicz, były kurator oświaty Henryk Wagner, kierownik oddziału zamiejscowego Kuratorium Oświaty Jan Lelonek, dyrektorzy szkół patronackich Instytutu Filologii Słowiańskiej, pracownicy IFS oraz przedstawiciele władz samorządowych.
Zebranych w LO im. ONZ powitał dyrektor placówki Marian Klecha. Biłgorajskie liceum przystąpiło do grona szkół objętych patronatem Instytutu Filologii Słowiańskiej Wydziału Humanistycznego UMCS w Lublinie w 2009r. Łącznie na terenie Lubelszczyzny patronatem zostało objętych siedem szkół. Współpraca polega przede wszystkim na zachęcaniu absolwentów szkół średnich do podjęcia studiów filologicznych, ze strony Uniwersytetu jest to także udostępnianie zasobów bibliotecznych.
Poza promowaniem języków słowiańskich idea szkół patronackich umożliwia także nawiązywanie kontaktów z krajami, z którymi UMCS nawiązał współpracę, a należą do nich np. Rosja, czy Białoruś, ale także Ukraina. I to właśnie językowi ukraińskiemu poświęcona była środowa konferencja.
- Nauczanie języka ukraińskiego w naszym regionie wydaje się zasadne z kilku powodów. Przede wszystkim trudno mówić o realnej współpracy z sąsiadem bez znajomości języka. Po drugie to perspektywa dalszego rozwoju zawodowego młodzieży. Znajomość języka ukraińskiego w tym rejonie otwiera pewne możliwości. Trzeci wymiar to tradycja kulturowa, spora część naszego regionu to tereny, na których kultura ukraińska była obecna - mówił dr Grzegorz Kuprianowicz, prezes Zarządu Głównego Towarzystwa Ukraińskiego.
Wyjaśnił także, że ograniczenia w nauce języka ukraińskiego w szkołach wynikają z braku możliwości zdawania matury z tego przedmiotu, a to z kolei zamyka drogę do dalszego kształcenia w tym kierunku.
Jak zaznaczył dr Kuprianowicz w polskim systemie szkolnictwa dominuje nauczanie języków zachodnich: angielskiego, niemieckiego, czy francuskiego, z języków słowiańskich obecny w szkołach jest tylko język rosyjski. Dlatego nauczanie języka ukraińskiego powinno mieć charakter systemowy, by był to jeden z języków obcych dostępnych dla młodzieży, a nie jedynie jako przedmiot dodatkowy.
Spotkanie odbyło się w przededniu kolejnej rocznicy powołania Komisji Edukacji Narodowej. Przy tej okazji prof. dr hab. Feliks Czyżewski, były już kierownik Zakładu Filologii Ukraińskiej złożył życzenia nauczycielom, jak również podziękował wszystkim osobom zaangażowanym we współpracę z Instytutem. - Nauczyciel to zawód przez wielu traktowany jako powołanie, chciałbym życzyć zarówno nauczycielom, jak i dyrektorom, satysfakcji z tej trudnej, ale jakże pięknej pracy z młodzieżą. Życzę, by w naszym zrelatywizowanym społeczeństwie autorytet nauczyciela obok autorytetu rodziny, był punktem odniesienia w systemie wychowawczym - mówił prof. Czyżewski.
Na zakończenie spotkania przyjęto stanowisko forum polsko-ukraińskiego, dotyczącego nauczania j. ukraińskiego w polskim systemie szkolnym.