Większość rodziców już przesłała wymagany wniosek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i dostała także świadczenie za pierwszy miesiąc nowego okresu wypłat, czyli za czerwiec. Ale są tacy, którzy o wniosku zapomnieli albo zwlekają z jego złożeniem. Dotychczas (do 18 czerwca) rodzice i opiekunowie wystąpili o świadczenie na ponad 6,8 mln dzieci.
Rodzic, który zdąży wysłać wniosek do końca czerwca, otrzyma wyrównanie świadczenia za ten miesiąc i nie straci finansowo. Opóźnia sobie jedynie wypłatę, bo ZUS ma czas na realizację czerwcowych wniosków do sierpnia. Zwykle Zakład rozpatruje prawidłowo wypełniony wniosek w ciągu kilku, kilkunastu dni. Są też jednak zgłoszenia z błędami, a te wymagają dalszych wyjaśnień i co za tym idzie potrzebują więcej czasu na obsługę.
Jeżeli natomiast wniosek wpłynie w lipcu lub później, to wypłata 800+ będzie przysługiwała dopiero od miesiąca jego złożenia - bez wyrównania wstecz. Dlatego z wystąpieniem o świadczenie nie warto zwlekać.
Jak sprawdzić, czy złożyliśmy wniosek?
Jeśli rodzic nie jest pewny, czy złożył wniosek o 800+ na bieżący okres, może to sprawdzić po zalogowaniu na Platformę Usług Elektronicznych ZUS. Są tam zarówno wnioski złożone przez PUE, jak i te z aplikacji mobilnej mZUS, bankowości elektronicznej czy portalu Emp@tia. Jeśli klient nie miał dotychczas konta na PUE ZUS, to przy złożeniu wniosku przez bank lub Emp@tię takie konto powstało dla niego automatycznie. Na adres e-mail podany we wniosku o świadczenie wychowawcze rodzic otrzymał dane do logowania w PUE.
W zakładce "Rodzina 800+" na PUE opiekun znajdzie szczegóły swoich dotychczasowych wniosków. Jest też informacja, na jakim etapie obsługi jest zgłoszenie i czy ZUS już przyznał świadczenie.
800+ przysługuje na każde dziecko do ukończenia 18 roku życia, niezależnie od dochodów opiekuna. Pieniądze można otrzymać jedynie w formie bezgotówkowej na rachunek bankowy.