Podstawowym aktem prawnym, w oparciu o który uchwalany jest budżet każdej gminy jest ustawa o finansach publicznych. Jednym z najistotniejszych wymogów, jaki budżet musi spełnić to konieczność zaplanowania i późniejszego wykonania wyższych dochodów bieżących powiększonych o nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych i wolne środki od wydatków bieżących.
Projekt przyszłorocznego budżetu został przygotowany w oparciu o materiały złożone przez kierowników jednostek organizacyjnych miasta, kierowników referatów, rady osiedlowe, radnych RM, komisje stałe RM, kluby radnych, a także informacje własne związane z finansami.
Dochody w przyszłym roku będą wynosić 96 mln 759 tys. 327 zł, w tym dochody bieżące - 88 mln 879 tys. zł, dochody majątkowe - 7 mln 880 tys. zł, dochody ze sprzedaży majątku - 800 tys. zł. W strukturze dochodów uwzględniono: - dotacje celowe na realizację zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych gminie - 3 mln 755 tys. zł, - dotacje celowe na zadania realizowane w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego - 730 tys. zł, - dochody z tytułu wydania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych - 550 tys. zł, - dochody z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi - 2 mln 650 tys. zł, - dochody z tytułu opłat i kar za korzystanie ze środowiska - 90 tys. zł.
Planowane wydatki mają wynieść 98 mln 984 tys. 327 zł., w tym wydatki majątkowe 14 mln 120 tys. zł. (czyli 14% wydatków ogółem), wydatki bieżące - 84 mln 864 tys. zł. W strukturze wydatków uwzględniono: - wydatki na zadania z zakresu administracji rządowej i inne zadania zlecone gminie - 23 mln 755 tys. zł, - wydatki na zadania realizowane w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego - 6 mln 701 tys. zł, - wydatki na realizację zadań określonych w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii - 550 tys. zł, - wydatki na realizację zadań związanych z funkcjonowaniem systemu gospodarowania odpadami komunalnymi - 2 mln 650 tys. zł., - wydatki na ochronę środowiska i gospodarkę wodną - 90 tys. zł.
- Projekt został ustalony w oparciu o przepisy w celu zapewnienia wykonania zadań własnych i zleconych gminy uwzględniając aktualną strukturę organizacyjna , w tym utworzone w 2016r. dwie jednostki budżetowe, czyli Środowiskowy Dom Samopomocy oraz Żłobek Samorządowy - wyjaśnił skarbnik Roman Żuk.
Jak podkreślał burmistrz Biłgoraja Janusz Rosłan podstawowym założeniem, jakim kierował się organ wykonawczy przy konstruowaniu projektu budżetu na przyszły rok była konieczność zachowania dyscypliny w planowaniu wydatków bieżących. - Stąd też plany finansowe w zasadzie wszystkich jednostek nie uwzględniają oczekiwań finansowych ich kierowników. Odnosząc się natomiast do placówek oświatowych trzeba podkreślić, że w projekcie budżetu zostały zaplanowane w pełnej wysokości środki na ich funkcjonowanie w obecnej strukturze organizacyjnej i przy obecnym zatrudnieniu - mówił burmistrz.
Przewidywany deficyt ma wynieść 2 mln 225 tys. zł. Źródłem pokrycia deficytu będą przychody pochodzące z kredytu. Przychody w przyszłym roku wyniosą: 5 mln 150 tys. zł, a planowane rozchody to kwota 2 mln 925 tys. zł. - Przedkładając projekt budżetu należy wskazać, że wysoce prawdopodobnym jest, iż kredyt w wysokości 3,63 mln zł, jaki miasto zamierzało zaciągnąć w 2016r., nie zostanie wykorzystany w pełnej wysokości lub zostanie wykorzystany z przeznaczeniem na spłatę wcześniej zaciągniętych kredytów na mniej korzystnych warunkach. Skutkiem tego będą oszczędności na obsłudze długu wynoszące kilkadziesiąt tysięcy zł. w ciągu najbliższych lat - wyjaśnił skarbnik Żuk.
W 2017 roku realizowane będą zadania z udziałem środków z budżetu UE, na które dofinansowanie już zostało pozyskane, tj.: "Przedszkola Samorządowe w Biłgoraju przyjazne dzieciom" oraz opracowanie lokalnego programu rewitalizacji. W trakcie oceny, od której uzależnione będzie uzyskanie dofinansowania znajdują się takie projekty jak: poprawa efektywności energetycznej budynku Urzędu Miasta, "Lubelski akcelerator e-Administracji - rozbudowa infrastruktury informatycznej", "Wykorzystanie energii przyjaznej środowisku poprzez montaż systemów fotowoltaicznych" oraz "Wykorzystanie energii przyjaznej środowisku poprzez montaż instalacji solarnych i kotłów na biomasę".
W projekcie budżetu ujęta jest także rezerwa ogólna w kwocie 200 tys. oraz rezerwy celowe w łącznej kwocie 1 mln 420 tys. zł (zarządzenie kryzysowe - 270 tys. zł, oświata - 1 mln zł, budżet obywatelski - 150 tys. zł).
Pozytywną opinię o projekcie budżetu wyraziła Regionalna Izba Obrachunkowa, jak również komisja budżetu. Nie obyło się jednak bez dyskusji.
- Jest to kolejny budżet pogłębiający różnice w rozwoju infrastruktury miejskiej w poszczególnych osiedlach Biłgoraja - stwierdził radny Mirosław Lipiński i dodał: - Są miejsca dopieszczone, gdzie po raz kolejny wymieniana jest nierówna nawierzchnia asfaltowa, ale są też miejsca, gdzie od kilkudziesięciu lat ludzie mieszkają przy ścieżkach gruntowych.
Przykładem są ulice Parkowa i Makowa. Radny złożył wniosek, by zabezpieczyć w przyszłorocznym budżecie pieniądze na wykonanie dokumentacji technicznej tych ulic. Przewodniczący komisji budżetu wyjaśnił, że nie jest to możliwe, gdyż wnioski do budżetu może składać grupa co najmniej pięciu radnych lub klub radnych.
- Nie ulega wątpliwości, że wymienione ulice, jak również m.in. ul. Korczaka trzeba realizować, jednak nie możemy zapominać o tym, że najpierw realizujemy inwestycje, na które pozyskujemy środki zewnętrzne. Jakbyśmy chcieli realizować wszystkie potrzebne zadania z własnych środków budżet tego nie wytrzyma - mówił Jan Skrok.
Ostatecznie większość radnych poparła kształt przyszłorocznego budżetu, nikt nie był przeciwny, dwóch radnych wstrzymało się od głosu. Za poparcie dziękował burmistrz Janusz Rosłan.
- W uchwalonym budżecie nie ma zadań niepotrzebnych. Oczywiście były pewne wątpliwości, jakie inwestycje wybrać. Warto podkreślić, że nadwyżka operacyjna na chwilę obecną wynosi niewiele ponad 4 mln zł, a wydatki inwestycyjne to kwota 14 mln zł, taka różnica nie daje możliwości zwiększenia wydatków inwestycyjnych, one są już i tak wg mnie zbyt wysokie, natomiast liczymy na to, że w ciągu roku uda się uzyskać większą nadwyżkę, tak jak to było w bieżącym roku, dlatego taka wersja budżetu została państwu przedstawiona. Dziękuję za zaufanie i poparcie kształtu budżetu - podsumował tę część sesji burmistrz Rosłan.