Sejmik Samorządów Uczniowskich Powiatu Biłgorajskiego odbył się w tym roku już po raz 12. Tym razem debata odbyła się pod hasłem "Mój wybór, moja przyszłość".
W wydarzeniu wzięło udział 8 delegacji szkolnych z: Goraja, Biłgoraja, Hedwiżyna i Frampola. Wszystkich uczestników witał dyrektor Gimnazjum Nr 1 Maciej Buczek.
- Tegoroczne spotkanie poświęcone jest tematyce pracy i odbywa się pod hasłem "Mój wybór, moja przyszłość". Cieszę się, że młodzież podejmuje tak trudny temat - mówił dyrektor Buczek i dodał: - Kiedy my, osoby dorosłe, nauczyciele, rodzice, zastanawiamy się nad pojęciem pracy zawodowej opieramy swoje wnioski na znanej nam rzeczywistości. Potrafimy nazwać poszczególne zawody i powiązać je z konkretnymi czynnościami. Rzeczywistość jednak coraz częściej zaskakuje. Zmieniają się: styl życia, potrzeby człowieka, sposób wytwarzania dóbr. Wartością zyskującą na znaczeniu jest zdolność uczenia się, kapitałem staje się samo człowiek, jego inteligencja i gotowość do uczestnictwa w nowoczesnym społeczeństwie.
Gospodarz podkreślił, że głównym zadaniem szkoły obecnie staje się przygotowanie ucznia nie tylko do znanej rzeczywistości zawodowej, ale także do zmian cywilizacyjnych. Ważne, by w młodych ludziach rozwijać zainteresowania, w tym na nowe technologie, po to, by mogli pracować w zawodach, które jeszcze nie istnieją.
- Niezmiennie praca pozostaje wartością, a ostateczna etyczna działalność zawodowa ma na celu doskonalenie człowieka i świat a - stwierdził Maciej Buczek.
Właśnie o pracy mówili zaproszeni goście. Magdalena Szwed z Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej wyjaśniła młodzieży co powinni wziąć pod uwagę wybierając swoją drogę zawodową. Powiedziała, że istotne są nie tylko zainteresowania, ale także umiejętności społeczne, a nawet temperament. Jan Maziarz opowiadał za to o ginącym zawodzie sitarza.
Sejmik to także debata uczniów oraz zajęcia warsztatowe. Częścią wydarzenia było także rozstrzygnięcie konkursu plastycznego oraz występy młodzieży.
Każdego roku efektem pracy młodzieży jest uchwała sejikowa, stanowiąca zbiór zadań, które samorządy uczniowskie realizują w swoich szkołach.